18 mei – Eucalyptus, pulpo en ribeiro

donderdag 18 mei 2017 – dagverloop

6:30wakker
7:15ontbijt
7:45op pad met Mona Lisa
8:50koffie break 
9:20terug op pad
11:45lunch in Melida
12:55alleen op pad
15:30aankomst in Albergue
17:00op terras – aankomst Mona Lisa
17:30Griet komt aan
20:00eten met Griet, Mona Lisa en Manuela
22:00slapen

De wandelweg van 18 mei 2017

Camino Frances – Day 28/30 – Palas de Rei to Ribadiso – 28 km – 776/44
wandeltijdkmhoogtemetersgemiddeld km/ualnog
5:33:5828.35575.08775.944.1
warm

De berichten van 18 mei 2017

https://geertopweg.wordpress.com/2017/05/18/aangekomen-in-ribadiso-28-km/

https://geertopweg.wordpress.com/2017/05/18/stapdag-28-palas-de-rei-ribadiso-28-km/

18 mei – Eucalyptus, pulpo en ribeiro

Vandaag terug het eerste deel in gezelschap gewandeld want de laatste 100 km zijn niet zo spectaculair meer dan de voorgaande 700 km. En al die toeristen die je bij wijze voor de voeten lopen, maakte dat je in contact met pelgrims dat je kende. De Brazilianen en de Maleysiers waren mijn tochgenoten die dag wat je in onderstaande foto’s kan zien.

Wanneer je Santiago nadert , kom je in bossen waar het ruikt naar iets dat me aan verkoudheden deed denken. Dat was alvast mijn eerste mening. Maar bij nader inzien was het de Eucalyptus boom met zijn bladeren die in de vroege morgen zo fris rook alsof je door een sauna bad wandelde. De afgeschilferde stammen maakte van hen gladde bomen.

Naast dit natuurverschijnsel zag je aan de restaurants nog veelal pulpo verschijnen. Inktvis in alles soorten stond dit op de menu.

Pulpo en Eucalyptus, moeilijke namen. Inktvis en eu…. ja ook eucalyptus. Typische producten van daar.

Toen ik samen met de Brazilianen Mona Lisa, Miguel de stad Melida naderde , moesten we zeker in Melida de pulpo proeven maar ook de wijn Ribeiro proeven. Mona Lisa had als 1 van de achternamen Ribeiro , uit het Portugees vertaald ‘beek’, wat ook in mijn achternaam voorkomt.

Op een gezellig tuintje plaatsen we ons neer, de Malesiërs kwamen daar ook toe en ook de vriend van Miguel, de braziliaan Willian en de Italiaanse Mary Greco kwamen aan onze tafel zitten. Uit de menu werden verschillende inktvisgerechten gekozen en ook de wijn werd door ons geproefd en goed bevonden. Het was een gezellige bedoening, ik bleek samen met Miguel en William in de kerk van Granon geslapen te hebben en we geven elkaar nu in klaarlichte dag een camino-knuffel.


Ook de Italiaanse Mary Greco was aanwezig en vorige maand liet ze me het volgende weten op de vraag wat herinner je nog van me. We hebben elkaar maar 2 keer ontmoet. hier en daarna bij de aankomst in Santiago

We get almost together in Santiago, we met trough people you met before and that became very happy important to me after. A bunch of very inspiring people, I do remember your smile at first, and your positive attitude. Such a clear moment in my heart!


Op mijn foto’s later zag ik dat wij samen van dag 3 waren en we ook samen in Santiago zouden aankomen, maar dat was niet moeilijk meer omdat we maar 60 km van Santiago verwijderd waren.

Het doet denken aan nu, hoe zeer we in post-corona tijd verlangen om ergens op een terrasje te zitten met familie en vrienden en lekker genieten van een gerechtje en een wijntje of biertje

We hopen allen op 8 juni om dit te vieren met een bubbel en bubbels.

Terug naar 3 jaar terug ..naar het tuintje van het restaurant

De lichte regen deed ons wijken naar binnen maar ik vertrok terug op pad alleen. Griet die ook genoeg had van de toeristen in Melida , contacteerde me of ik een bed kon reserveren, wat ik dan ook deed. Ze kwam 2 uur later aan, een half uur na Mona Lisa die intussen op haar sandalen was omdat ze last had van blaren. Die avond at ik terug met 3 vrouwen, Griet, Mona Lisa en Manuela. Vreemd genoeg waren mijn batterijen van mijn camera plat zodat ik daar geen foto’s van heb.

Daar spraken we al af dat we allen, niet samen maar liefst alleen aan de kathedraal zouden aankomen, wat effectief ook zou gebeuren.

Als fotocollage vandaag mijn menu’s, mijn gerechten en rekeningen van die dag.

Dat eerste vers getapt pintje op een terrasje zal smaken …

IA

In Amore

(25 mei 2020)

Tijdens de camino was er meer tijd om te schrijven. excuses…


Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.