Het nieuwsblad – vrijdag 21 april 2017

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170420_02842886

Bedevaarder stapt ontslag van zich af om te herbronnen

Bedevaarder stapt ontslag van zich af om te herbronnen
Om de moeilijke periode af te sluiten, ging Geert in de laatste weken een paar keer te voet naar zijn werk. FOTO: EVA


KUURNE –Precies drie weken nadat Geert Vanhaverbeke (49) zijn job verloor, vertrekt hij vrijdag op pelgrimstocht. Via een blog kan iedereen zijn avontuur volgen. “Ik wil mensen die dezelfde droom hebben, maar het niet kunnen doen, laten meegenieten.”

Vrijdagochtend vertrok Kuurnenaar Geert Vanhaverbeke (49) op pelgrimstocht. Met de trein reist hij naar het Zuid-Franse Saint-Jean-Pied-de-Port om vandaaruit dan te wandelen naar Santiago de Compostella. Een tocht van 775 km die hij in 30 dagen wil afleggen.

Een half jaar heeft hij zich op het avontuur voorbereid. Meteen na de aankondiging dat er collectief ontslag zou volgen bij het voormalige familiebedrijf Ipso in Wevelgem. “Het was een harde klap, want ik werkte er graag”, vertelt Geert die er werkte als ICT’er. “Maar de volgende dag maakte ik al de klik. Meer dan tien jaar had ik de stille droom gekoesterd om een pelgrimstocht te maken. Ik ging het uitstellen tot ik in pensioen was, maar misschien zou het er nooit van gekomen zijn. Toen ik wist dat ik mijn job ging verliezen, zag ik het als een kans. Dit is het moment om te herbronnen, om volledig voor mijn droom te gaan.”

Geert die al een fervente wandelaar was, bereidde zich intensief voor. Zo ging hij vorige maand drie keer te voet naar zijn werk in Wevelgem, mét zijn trekkersrugzak van zo’n vijftien kilo. Om dan ’s avonds nog eens naar Kuurne te wandelen. “Het was de ultieme test of ik klaar was voor de tocht. Ook was het een goede manier om alles af te sluiten.”

Na de moeilijke periode kijkt Geert er naar uit om eens een maand niets te moeten doen en om veel mooie dingen te kunnen fotograferen en tegelijk veel nieuwe mensen te ontmoeten. Ook wordt de pelgrimstocht een eerbetoon aan een jeugdvriend. Bijna drie maanden geleden stapte slager Christ De Deukelaere onverwachts uit het leven. “Het zal vaak met hem in mijn gedachten zijn dat ik ga wandelen. Hij was een fantastische vriend, een kei van een mens. Het is moeilijk om te begrijpen wat er is gebeurd, we wisten niet dat hij zo diep zat.”

Praat met elkaar

“Op weg naar Compostella leggen de pelgrims in Cruz de Ferr een steen om hun zorgen achter te laten. Ik wil dat ook doen voor Christ. Ik heb een steen meegenomen van de parking van zijn slagerij en ik wil er zijn zorgen achterlaten. Tegelijk wil ik ook de boodschap geven aan de mensen als ze zorgen hebben om er met elkaar over te praten.”

Die boodschap en alle foto’s die hij maakt en alle verhalen van zijn avontuur, zal hij delen via een blog. “Ik heb gemerkt dat mensen hunkeren naar zo’n verhalen. En dat ook veel mensen dezelfde droom hebben. Ik besef ook dat niet iedereen het geluk heeft om dit te kunnen doen, bijvoorbeeld door ziekte. Met mijn foto’s en verhalen wil ik de mensen laten meegenieten.”

https://geertopweg.wordpress.com

Geef een reactie

