You start your camino after you are finished

You start your camino after you are finished.

Al bijna 3 weken is het geleden dat ik Santiago de Compostela bereikte. Het einde van mijn camino. In een interview bij Oprah Winfrey vertelde  Shirley MacLaine  dit over haar camino.  Je kan dit stukje bekijken in een filmpje.

Inderdaad na het bekijken van de foto’s en het opnieuw beleven van de momenten is dit inderdaad waar.

 

De tijd vliegt. Vriend Nico Decoutere had tijdens zijn lessen Godsdienst in de zesde jaars in het Spes Nostra Kuurne waar Kato ook les volgt, mijn blog besproken en soms wat filmpjes van tijdens mijn tocht getoond. Hij had gevraagd om deze week en volgende week tijdens een lesuur in 4 klassen te getuigen over mijn camino.

Maar hoe doe je dit ? 30 dagen , 820 km, honderden ontmoetingen, 12.000 foto’s , tientallen verhalen, honderden pelgrims, duizend kruisen, tientallen kerken

Conclusie : het kan niet

Toch een poging doen , van iedere dag 10 foto’s , 30 dagen lang, bundelen in 1 filmpje van 13 minuten,  eten en slapen ook in een filmpje van 3 minuten, de weg ook in een filmpje van 3 minuten,  waar ik hier een tipje van de sluier ligt, bekijk het.

Een powerpointje maken met de integratie van de filmpjes en dan slides van de verhalen  zodat ik op ieder moment kan kiezen over wat ik kan praten.

In de eerste les had ik maar 25 minuten over zodat  ik al mocht schrappen, eerst toch een kleine duiding over de camino en ik als pelgrim. Het filmpje van 30 dagen  en dan het filmpje van eten en slapen dat indruk maakt.  en dan lukraak verhalen in snel tempo vertellen over pelgrims en speciaal jongeren ( mijn doelpubliek ) van over gans de wereld.

spes_001

Jammer genoeg kon ik niet ingaan op vragen want ik dat zou ik wel graag weten, ik zal maandag misschien beginnen met een vragenronde.

Aan de reacties te zien of te horen, het was muisstil en sommigen zaten met open mond te kijken en te luisteren denk ik dat het boeiend was.

Zelfs toen ik 10 minuten van hun middagpauze afnam was er nog niet te veel zenuwachtigheid te bemerken. In de namiddag had ik meer tijd en kon ik meer tonen maar ook daar kon ik omwille van verhalen die bij mij opkomen bij het bekijken van sommige foto’s en pelgrims, geen tijd vrijmaken  voor vragen. Zelfs mijn eigen verhalen kon ik te weinig aan bod laten komen.  Er werd al aan de deur geklopt…

IMG_20170608_141532

Conclusie : mijn verhaal kan ik niet in 45 minuten laat staan één uur vertellen.

De vraag naar een voordracht is groot, maar ik heb nu al, in een voordracht in een sneltempo, ondervonden dat dit niet zo simpel is omdat de tijd vliegt wanneer je iets vertelt. Een grote opdracht voor de volgende weken.

Waar en wanneer (Kuurne zeker ?) dit zal plaatsvinden is voor mij  nog onduidelijk.

Mijn camino is nog maar begonnen hoewel ik Santiago al 3 weken geleden bereikt heb.

 

Klas van Kato

Op de laatste schooldag van Kato mocht ik voor haar in de klas staan

 

IA , In Amore

 

 

 

 

Geef een reactie

