André

André, André, André, menig Kuurnenaar zal bij deze naam denken aan de maandag van Kuurne kermis. De Taptoe van de ezelsfeesten. Wanneer je meer dan duizend man minutenlang deze naam hoort zingen en presentator, voorzitter, buur, vriend Jean-Claude (die de avond voor ik vertrok me een vriendelijk aanbod deed, als er problemen waren of ik niet verder kon, hij me met plezier zou komen halen, sorry Jcl jemag thuisblijven), uiteindelijk toch wijlen Dirk als André op het podium riep, dan kon ik als penningmeester of fotograaf daar van genieten. Hoewel ik al 5 lange dagen en korte nachten op mijn ezelsooren rondliep. Niet omwille van de goeie opkomst en recette maar omwille van dat verschillende organisaties in Kuurne hadden samengewerkt tot een feest dat buiten de gemeente grenzen gekend is. De showgroep van wijlen Jacques, Jack en de tramstations hadden de tent weer op hun kop gezet.  De biertap werd afgesloten. De Taptoe. Voor velen het sein om nog eentje te gaan drinken naar platse of licht beschonken naar huis te gaan. Na enkele taken ook voor mij het sein om als een van de laatste Nuchteren een ezeltje te drinken rond 3-4 uur de dinsdagmorgen. En opnieuw André te horen zingen. Met de vrienden van het feestcomité zingen we nog ons lijflied ‘laat de zon in je hart’ van Willy Sommers en gaan moe en tevreden naar huis.

André, André , ruist nog in mijn oren. Mijn voornamen zijn Geert Frank André. André was mijn grootvader langs mijn moeders zijde. Ik denk dat hij nu zo trots op mij zou zijn. Als kleine jongen ging ik mee op reis naar Zon en Zee in Westende. ’s morgens gingen we dan vroeg gaan lopen op het strand en vonden we dan al eens een dienblad van een ferry.  Toen ik van school kwam zag ik hem in de blauwe Bekaert bus steevast op dezelfde plaats zitten. Ik denk dat ik veel van hem meegekregen heb, Als bestuurslid van het feestcomité van Heulewatermolen liep hij trots mee in kostuum en Bolhoed. Hij kwam op latere leeftijd toen Mieke en ik getrouwd waren helpen, de lochting doen in de roterijstraat. 

Toen hij stierf, ik herinner me levendig wanneer ik op vrijdagavond in de kamer van mijn meter Zelie in het rusthuis binnenkwam, Pépé is dood.

HJ was een oudstrijder van wereldoorlog 2. hier de foto op een spiegeltje dat ik de ganse tocht heb meegedragen.

Toen ik gisteren de ribeira wijn dronk, moest ik aan jou denken. De fles heette San André.

Pépé , we samen de tocht gedaan. Ik kijk in het spiegeltje. Ik zie tranen.

2 Reacties op “André

  1. Dag Geert , Eventjes geschrokken als ik je blog gelezen heb.
    Op Maandagnamiddag van Kuurne Kermis was Ik ook op het podium geroepen om mee te doen aan de act van de travestieten die mee gedaan hebben aan Belgium got talent en mijn naam is ook André en als begeleider van de bejaarden van w.z.c E. Carpentier.
    We Hebben genoten van je Camino en Wensen Je een Goede aankomst in Compostella

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

