Stapdag 27 – Ferreiros – Palas de Rei 35 km 

Vanmorgen was ik al vroeg wakker, maar toen ik toch bijna 6 uur geslapen had, besloot ik wat muziek te luisteren en een blog post over op de vlucht te schrijven. Pas om 6u30 begonnen de eerste wekkers af te lopen. Tijd om ook op te staan en om 7u was ik samen met Griet al in het restaurant om een koffiekoek met koffie te nemen. Om 7u30 op pad voor een tocht van 26 km of meer, dat zou de toestand van de benen of het weer, of de goesting bepalen. Het regende lichtjes maar het was meer druppelen. Een Amerikaanse dame vroeg aan iedereen die maar haar pad kruiste of dit de goeie weg was. Er is maar 1 weg, ofwel moet je terugkeren. Ze was gestart in Leon, 300 km in 14 dagen, een traject die velen hier op de weg momenteel afleggen. Griet en ik zijn hier de uitzonderingen aan het worden. Met Griet heb ik een afspraak, we blijven niet samen want ik neem foto’s en ga sneller. Bij het nemen van enkele mistige landschapsfoto’s let ik even niet op en ik mis een afslag.

Geert, hoor ik roepen, langs hier… Griet brengt me weer op het goeie pad, we blijven bij elkaar. Hoewel we totaal verschillende karakters zijn, komen we goed overeen en hebben we heel wat plezier, zonder dat we constant in elkaars buurt zijn. We vroegen ons al af wat die vreemde torens naast de huizen hier waren, toen we aan een huis met allerlei snuisterijen en shop het op de man af vroegen. Het blijken een soort graansilos te zijn. Griet zegt dat de lokale stempel niet gaat want er staat niets op haar credentialboekje, had ze de stempel niet verkeerd vast, hij stond op haar hand. De man had ook interesse in haar sint-jacobsschelp knoop in haar strooien hoed. Griet is een verwoed verzamelaar van knopen en heeft die van een Fransman gekregen toen die hoorde dat zij de Camino deed. Hoeveel moet hij kosten, maar voor Griet is die knoop heilig en niet te koop.

Ik ga alleen verder en zet me in het spoor van een Zuid-Koreaanse jonge dame die een goede vaart heeft. In Portmarin aangekomen doe ik wat dagelijkse aankopen fruit, kaas, brood en zoek ik een bankautomaat om een laatste keer geld te tanken. Op een pleintje onder een grote boom kan ik droog verder ontbijten. Vol nieuwe energie start ik na 10 km opnieuw. Het bospad gaat steil omhoog en de regenjas vliegt in de rugzak en mijn t-shirt is kletsnat van het zweet. Nog een geluk dat de zon niet schijnt. Ik kom opnieuw bij de Zuid-Koreaanse die op sandalen en met 2 stokken loopt en raken aan de praat. Mihak is een studente middelbaar wetenschappen die een sabath jaar heeft genomen alvorens ze in augustus terug gaat studeren. Ze doet de camino zonder reden, ze hoopt die misschien te vinden. Ze woont in een voorstad van Seoul en heeft hier voor het eerst in haar leven een horizon gezien en Belgie kent ze van de chocolade zoals iedereen hier op de camino. Ze is gestart in Burgos en heeft al nieuwe schoenen moeten kopen en heeft omwille van voetproblemen al een stukje met de bus moeten afleggen. Ze houdt van vogels en bloemen die ze met haar smartphone probeert vast te leggen.

Na 4 uur, 18 km, dat is snel met al enkele tussenstops. We slalommen tussen de 206-camino toeristen, te herkennen aan hun blauwe 206 rugzakje of aan hun hippe sportschoenen, of aan hun blik bij een kruis, there is no qr code or information on this cross. Aan een stopplaats waar een busje van de organisatie staat, staan ze in rij voor het toilet, ik denk dat ze hier op deze terras een bonnneke hebben voor een drankje. Ik neem afscheid van Mahik. Het is bijna twaalf uur, tijd om te eten, ik ga even van de weg naar de ruïnes van castro de catromaior. Ik ben alleen op de site en neem enkele foto’s en zet me op de grond met een fantastisch uitzicht. Ik ben aan het eten wanneer een Braziliaanse schone een selfie probeert te nemen bij de ruïnes. ik stel voor, de vriendelijke fotograaf zelve, om een foto te nemen. Ok zegt ze, dan neem ik ook een van jou.

Een goed idee van hier te eten en ze volgt mijn voorbeeld. Een uur lang praten we over de camino. Mona-lisa uit Sao Paulo uit Brazilië is gestart in Leon. Haar dochter studeert in Madrid en aangezien ze momenteel zonder werk zit, zag ze de kans om de camino met een reis naar haar dochter en daarna op reis met haar dochter door Spanje en Portugal te maken. Enkel haar man nog overtuigen, maar dat ging vlotter dan ze verwacht had. Waarom er zoveel Brazilianen de camino aanvatten, vroeg ik maar had het antwoord al op deze blog gezet. Paulo Coelho, de Braziliaanse schrijver, maakte de camino daar zeer bekend. Ook zij is gestopt met het lezen van het boek voor haar camino. Ze klaagt over de Amerikaanse toeristen die de spirit of de geest niet hebben van de camino. Ik zie Griet in de verte en zwaai, hoe kom je daar, en wat later als we vertrekken na een selfie komen we ook bij Griet.

We stappen samen verder en gans de middag gaat het over, vallen met de fiets, lopen, fietsen, werkloos zijn en werk zoeken, over haar ingenieur-studerende zoon en haar dochter in Madrid. De kilometers gaan voorbij en ik ben voorbij mijn eigenlijk oorspronkelijke einddoel gelopen. Mona-lisa blijkt een achternaam te hebben die vertaald beekje zou zijn. Wanneer we haar eindbestemming, zij was 10 km later gestart, na 25 km bereikt hadden, zij had via booking.com haar Albergue Zendoira vandaag vastgesteld, want met al die toeristen is het een risico. Ik moet nog iets zoeken en stelt voor mee te gaan om te zien of er in die albergue met waardering 8,7 op booking.com

Er is nog plaats in deze op Japans model gebaseerde albergue met slaap couchettes.

Uiteindelijk heb ik 9 km extra vandaag gelopen die ik morgen niet meer moet lopen.

’s avonds gaan we samen met de Duitse Manuela uit Karlsruhe gaan eten.

Al 707 km, Nog 68 km

IA In Amore

Een Reactie op “Stapdag 27 – Ferreiros – Palas de Rei 35 km 

  1. Net terug van een weekje Italie, goed bezig zie ik , nog een duwke en je droom wordt werkelijkheid , succes zulle

    Like

Geef een reactie

