Stapdag 26 Triacastela – Ferreiros – Lugo 32 km

Na bijna 4 weken begin ik eindelijk het leven van een pelgrim aan te nemen. Ik stond om halfzes op, goed geslapen. Alles gisterenavond al klaargemaakt om vanmorgen zonder veel lawaai naar de keuken te sluipen om daar mijn boterhammen met choco en yoghurt te eten. Naast die keuken was ook een badkamer zodat ik me daar kon wassen.

En dan om 6u30 in de schemering op pad, ik koos voor de kortste route omdat ik toch 31 km moet.  131 te gaan, dus vandaag stop ik op het 100 km punt, zal daar proberen te slapen. Rond 7 uur, bellen voor reservatie, bij de eerste, was completo het antwoord, bij de tweede was het ok. Dus mijn bed voor vanavond was al gereserveerd. Het was lastige klimmen op nuchtere maag, bericht naar Griet, zou net voor mij zitten, toch 3 km later pas bij elkaar. 

Rugzak Griet – de mijne


We stoppen na 11 km in een moderne bar voor koffie en koffie koek, Griet vertrekt. Ik vertrek wat later en ik zie net Emmerick, de Rijselnaar, het was blij weerzien, ik stap verder maar hij haalt me snel in omdat de prachtige veldbloemen ideaal in dit plaatje passen

Emerick

Wanneer ik vraag naar Claude, stopt hij, Hij heeft hem gisteren nog gezien. We blijven een eerste maal in weken praten. Hij zal waarschijnlijk zondag in Santiago arrivern en zal  met de bus naar Parijs terug keren, en dan met bus of trein naar Rijsel.  We spreken over de toegenomen commercie, de bussen, de taxis. Binnen enkele jaren is de ziel van de Camino weg, denken we. In Sarria nemen we een foto en spreken af in Santiago.


Ik doe enkele inkopen en loop de oude stad van Sarria binnen. De eerste die ik aan een kerk tegenkom is Shirley, die een vegetarisch restaurantje wat verder binnengaat.  Op aanraden van Emmerick ga ik een gotisch kerkje binnen. ,Je krijgt een stempel in de sacristie. Een Italiaanse  pelgrim-wielertoerist zet zijn mountainbike recht voor de poort zodat ik niet buitenkan, gelukkig want ik draai me om en zie mijn pet liggen op de bank. Weeral zie ik jullie in koor denken. Ik neem ze mee en eet wat verder in de schaduw mijn eigen sandwich op.  


Griet passeert met nog een Belg Venance  uit Marche en famenne. Hij had ons samen zien koken in Linares, Hij dacht dat we Duitsers waren.

Gegeten en dan in de warmte verder door veldbloemen bezaaide velden, licht golvend.

Blijven gaan. De tellers gaan traag naar beneden,108,125  . Blijkbaar doe ik het zo slecht nog niet want degene die ik oversteek worden achter mijn rug kleiner en kleiner, vreemd genoeg zie ik niemand op dit bochtig parcours voor mij. Er zijn andere pelgrims te zien die vanuit Sarria vertrekken voor de laatste 100 km die ook recht geven op een Compostela. Ik noem ze de zondagspelgrims, die  tegen een boom leunend, al na 10 km puffen en wanneer je passeert geen Hola of geen buen Camino zeggen. Het is wel en  na 25 km op en neer voel je je 15 kg rugzak wel meer op je knieën wegen wanneer het omhoog gaat.

Ben ik nog alleen op pad om 13u30?  Ben ik op het juiste pad ? Maar de paaltjes bevestigen je wandelrichting. 

Af en toe in de schaduw is een verademing, maar met de zonnebril op zie je dan minder duidelijk. Gevolg .weer tegen stenen stoten, mijn dikke tenen zien blauwer dan de diepste zee, en je voelt ze bij elke stap.
 Hoewel het nu zou passen, laat ik de MP3 achterwege. Ook Griet luistert niet meer, dit kan ook zijn omdat ze haar oortjes verloren heeft.  Ik stap door en geen enkele waterfontein is er nog te bespeuren. Al bijna 3 uur ben ik onafgebroken aan het stappen in deze warmte. Hoewel mijn eindpunt nadert beslis ik toch op anderhalve km in een bar te stoppen om nog een frisse cola te drinken. 10 minuten later ben ik weer op pad om al snel mijn moderne Albergue te bereiken. 
 ik ben nr 4, van bed, Aan het raam staat Griet te zwaaien, ook zij is hier, hoewel ze 8 km verder gepland had. De warmte deed haar vroeger stoppen en er was 15 minuten voor mijn komst nog plaats. Installeren, douchen, wassen, de dagelijkse bezigheden. Dan op terras een pintje drinken, en genieten. Samen met Griet eet ik de dagmenu van 10€ , de fles wijn ledigen en deze blog bijwerken vanop een panoramisch terras.
Al 675 km, nog 100 km

IA in Amore

Geef een reactie

