Alleen

Een mijmering over het alleen zijn. Voel ik me hier alleen ?  Letterlijk, Neen, als je in een overvolle slaapzaal met snurkers in een albergue ligt, wens je dat je alleen ligt. Ook onderweg is het wegens de drukte soms moeilijk om alleen te zijn. Een hoogdringendheid plaspauze als man, veel gemakkelijker dan voor een vrouw,  moet je soms al eens uitstellen omwille van te veel passanten. In Pamplona werd deze maand mei  op 1 dag 600 pelgrims geteld.

Dus ‘alleen’ ben je op de Camino Frances dezer dagen zeker niet. Wanneer ik dan al eens alleen ben, dan kun je daar zo intens van genieten. Een met de natuur, rustig foto’s nemen van de zingende vogels, landschappen. Ik had graag nog meer zo’n momenten gehad dat de rust volledig in jezelf komt.

Wat denk je hier dan als je alleen bent ?

Het is geen verschil met het alleen zijn in België, alleen het decors is natuurlijk mooier. Maar in je hersenen en gedachten is je alleen zijn hetzelfde. Vreemd maar hier heb ik nog niet gedacht aan de toekomst, je denkt aan vanavond, ik moet stappen, mijn teen doet pijn, krijg ik een blaar, waar zal ik stoppen om te rusten of te eten. Overlevingsgedachten noem ik ze. Toekomstplannen komen bij mij omwille van het te mooie decors zelden op de voorgrond. Enkel bij gesprekken met andere pelgrims komen deze naar voor wanneer de vraag gesteld wordt, Waarom deze Camino ? Omdat ik wil denken over mijn toekomst is een veelgehoord antwoord, maar of  dit daadwerkelijk zo is, betwijfel ik. De Camino is vooral een weg. Een weg naar….

Alleen ben je hier niet. Meer dan waar ook ter wereld is iedereen hier je metgezel. En een wildvreemde geef je hier na 5 minuten een knuffel nadat je je ziel hebt blootgelegd. Ik denk dat er meer mensen alleen zijn in België en die een knuffel nodig hebben. Zelfs in mijn eigen familie kring heb ik mensen verloren die het alleen zijn niet meer verdroegen en alleen het verdriet aan de naasten doorgaven. Meer en meer besef ik dat wij in een maatschappij leven waar tv en pc , smartphone het alleen zijn maar aanmoedigd. Je hebt toch niemand nodig. Verkeerd, we hebben elkaar nodig.

I am a Lucky man, I am not Alone.

Familie, vrienden, buren heb ik , enkel voorlopig geen collega’s 😉

Alleen , werd geschreven tijdens een nacht met snurkende pelgrims. 

3 Reacties op “Alleen

  1. Goeie avond Geert . Om op deze Moederdag met U mee te stappen op deze Camino denken We ook aan de Moeders Die vandaag een Knuffel gemist hebben ! Groetjes

    Like

  2. Dag Geert, al heb je voor het ogenblik misschien wel geen collega’s meer. Je hebt wel nog tal van ex-collega’s die maar wat graat je avontuur op de voet volgen. Wij wensen u een mooie laatste week toe met uw Camino.

    Like

Geef een reactie

