Stapdag 23 Ponferrada -> Villafranca del Bierzo 23 km

Vanmorgen een klein ontbijt met koffie, vers fruitsap, toast en cake om 8u in restaurant van knus en modern hostal Nirvana.
Om 8u30 vertrokken, gebeld naar een albergue in Villafranca, al compleet, tweede Albergue Leo bellen, ok, maar als ik later ben dan 15u moet ik bellen, laat, dat is vroeg voor mij. In het weekend is het beter dit op voorhand vast te leggen want de Spanjaarden plannen hun weekend op de camino. Een lange weg, langs het stadion, nog geen pijlen gezien, de echte weg loopt rechts van mij, maar ik zal wel hem wel kruisen. Het hotel lag buiten de Camino, en ik koos de kortste weg om op de Camino te komen. Toch wat stijve kuitspieren en ook mijn blauwe grote tenen voel ik. Ook een gat in camelzak werd ontdekt en dit verklaart de plassen water altijd onder mijn rugzak. Nu moet ik mijn watervoorziening anders plannen.

Na 3 km ben ik op het juiste pad en dat merk je aan de grote aantallen. 

In een dia warenhuis doe ik mijn aankopen. En na een 15 km besluit ik op een rustplaats mijn sandwich te maken en op te eten. Volk dat er passeert en met kleine rugzakjes, bendes, dit is niet van de Camino, net een wandeltocht.

Ik zie een jonge vrouw mankend naar mijn stenen tafel komen. De Italiaanse Ludovica die pas 2 maand afgestudeerd is licentiaat LO, haar job in het zwembad verloor en haar 8 jarige relatie met haar vriend zag eindigen, had al 10 dagen pijn in haar knie. Medicijnen heeft ze zelf, maar ik stel voor een steunverband te maken rond haar knie met dat materiaal dat in mijn EHBO zak zit die helemaal onderaan mijn rugzak zit, alles uithalen.
Mijn beste verbandkunsten uithalen om deze sportieve goed gevormde jongedame te helpen. Het lukt en ze gaat verder nadat ik haar een bemoedigende knuffel geef.
Buen camino, roept ze u en ook in uw verdere leven.

Als alles opnieuw in de rugzak steekt, verlaat ik mijn picknick plaats zonder eerst even tegen een Nederlands koppel uit Zuid-Afrika wat woorden gewisseld te hebben. Na de Camino gaan ze vrienden in Leuven bezoeken vooraleer ze de winter in Zuid-Afrika opzoeken.

Wat verder kom ik terecht in een loop- of wandelwedstrijd, genummerde wandelaars kruisen het pad van de pelgrims. Aan een bakkerij kom ik opnieuw Ludovica tegen. Ze voelt zich een ander mens, zo gelukkig, ze voelt bijna geen pijn en ze biedt me een stuk vers brood aan. Waar hebben we nog gehoord over het breken van het brood. Wat verder ga ik een kerk binnen en brand ik een kaarsje. Ook Ludovica komt binnen, knielt en gaat bidden. Ik ga verder.

Ik ben blij dat mijn bandage haar terug op weg gezet heeft.

De weg loopt over een grote baan tot aan een stand van Liften schlinder, blijkbaar dus een wandelevenement met standjes onderweg. Dat verklaart veel. Ik loop verder door de wijngaarden van Bierzo en af en toe een kriek van de Krieken boom plukken. Het begint te regenen nog 2 km, ik kom om 14 u30 aan in mijn Albergue Leo waar ik door de sympathieke Maria en moeder wordt ontvangen. Straks mijn gedroogde was opplooien en een eetplaatsje zoeken in Villafranca.

Al  592 km nog 183 km

IA  In Amore

2 Reacties op “Stapdag 23 Ponferrada -> Villafranca del Bierzo 23 km

Geef een reactie

