Stapdag 20 Leon – Hospital de Orbigo 33 km

Vandaag weer op pad. Nog 11 stapdagen of 310 km, wie een beetje kan hoofdrekenen, is dat een gemiddelde van iets meer dan 28 km, mijn langste tochten komen er aan. Vandaag verlaat ik niet alleen Leon, maar neem ik stilaan ook afscheid van stapgenoten die inmiddels vrienden geworden zijn. Op naar nieuwe ontmoetingen of oude bekenden. Bvb de Leuvense Griet die enkele dagen voor mij zit, maar door mijn grotere afstanden de kans groot is dat we elkaar binnenkort zullen tegenkomen. Ik moet haar trouwens nog melden dat ik de Ferrari zonnebril die ik van haar gekregen heb, heb gedumpt voor een nieuw model uit de supermarkt. Waarom? De afgekraakte neusvleugels duwden op mijn neus en de krassen maakten dat ik ieder landschap zag met 20 telefoondraden. Het verhaal van deze nieuwe zonnebril kan beginnen. Gisteren gaf Rik Decorte via deze blog een reactie, dat het einddoel nadert. En dat dit uiteindelijk de bedoeling is, maar dat de weg er naar toe belangrijker is dan de finish. Zo ook ons leven, we leven naar de dood, maar ons leven zelf is ons doel. De Camino is het leven. Je ontmoet telkens nieuwe mensen, met de een klikt het, met de andere niet. De ene haakt af, de andere moet het rustiger aan doen. En dan komen we aan de meet, met het besef ‘het is gedaan’. Tot nu toe mag ik zowel op deze Camino als in het leven terugkijken op een geweldige tocht. Zoals de Koreaanse Iris mij gisteren opnieuw zei: you are lucky man. Dat ben ik zeker, want wanneer ik deze mijmering schrijf heb ik net een ochtendlijk toiletbezoek achter de rug met opnieuw vaste vorm. 

Tot zover deze ochtendlijke bedenking. Om 6 u 30 ben ik naar het privé keukentje gegaan waar een kan koude koffie stond om op te warmen in microgolf oven met een stuk stokbrood, boter en konfituur. Je kan toch niet meer verwachten voor 20 € voor een kamer met Tv waar ik het Eurosong festival kon volgen, maar niet heb gedaan.

Ik vertrek om 6u45. Het eerste uur loop ik bij ik denk, een jonge Spaanse schone die ook goed doorstapt, ofwel wil zij zich niet geven voor een oudere man ofwel wil die oudere man niet onderdoen voor die zwijgzame senorita. Gevolg in het eerste uur 6, 2 km door stad met verkeerslichten.

De nieuwe zolen doen nog wat vreemd aan, de klank is anders en de afrol is anders, maar blij dat ik het zo kon oplossen, na 7,5 km neem ik een alternatief. 

Een Braziliaanse oudere dame roept waarschijnlijk dat ik verkeerd ben, maar het is de bedoeling de hoofdweg te verlaten voor een quasi parallel weg die wel 3 km langer is, maar dat is niet zo erg. Het is rustige natuurlijke ipv een drukke autobaan.
Al wel een paar keer bijna gestruikeld omdat mijn zolen hoger zijn. Ik moet mijn voeten hoger opheffen.

Buiten een zeldzame oudete pelgrim geen volk op pad, het wordt zwart, donker regenwolken komen ten tonele.

Zelfs zonder de adem van de Spaanse dames in mijn rug, die moest afhaken na 7 km haal ik mijn tempo. De rustdag heeft me goed gedaan. Ik heb weer mijn benen en motivatie van de eerste week, 10 km. 

Ik ben alleen en de vogels komen voor mij poseren, mijn tempo zal zakken maar dat vind ik niet erg. Ik heb nog geen 2u gestapt en een derde is al voorbij en veel pelgrims kom ik niet tegen, op deze vlakte ben ik alleen met de vogels en na 2u15 hou ik een breakfast om wat te eten en wat te rusten in struikrijke omgeving zodat mijn camera niet rust. 

Na 20 min wanneer de eerste vloot Amerikanen toe komen vertrek ik weer. 

Er is hier ook een nieuw toerisme. Met bussen doen ze de Camino. Ofwel start je aan een albergue en wordt je na 10 km opgewacht door een bus en naar je gereserveerde Albergues wordt gebracht of ze brengen je tot halfweg en jij gaat de laatste 5km naar de Albergue. En jij maar zoeken achter een slaapplaats, de commercie is hier ook diep in de Camino binnengedrongen.

Soit we stappen voort, de verwachte regen blijft uit en de jas en rugzakcover gaat uit.

Vandaag heb ik extra gewicht mee, 3 liter water, om de eerste dagen niet van het fonteintjes water te drinken.

Dat brengt mijn rugzak met eten voor gans de dag het gewicht waarschijnlijk op meer dan 16 kg vandaag.

Na 20 km besluit ik toch een café binnen te gaan voor een colaatje. Wat later komen ook de Deense Maiken en de Hongaarse Ursula binnen. Ursula biedt me aarbeien aan, (gelukkig heeft Google spelling zich hier koest gehouden en de r niet door m vervangen)  We zeggen al weken een goeie dag en hebben al verschillende keren in dezelfde Albergues geslapen, maar nooit gesproken. Ze heeft me al veel foto’s​ zien nemen en vraagt of dit niet te veel afremt. Dat is inderdaad zo. Ze vraagt of ik Sten nog gezien heb. Zij zaten immers bij Sten in Azofra toen hij bij de andere 5 Vlamingen kwam zitten. Sedert ook elk spoor van Sten kwijtgeraakt. Ik vertrek en besluit enkele km verder te eten, Emmerick is ook aan het eten in een parkje.

Terwijl ik aan het eten ben langs de weg, passeren ze met Daniël, ik denk een Duitser. 

Maiken, Daniël en Ursula

Ik ben waarschijnlijk de laatste op dit pad.

Met wat filmmuziek van Hans Zimmer en opzwepende tonen van Faithless gaat het vlotter.

Voor het laatste dorp ontmoet ik de hopeloze Zweedse Emma. Er staan pijlen langs alle kanten en ze is moe, maar ik kan ze nauwelijks bij benen, wanneer ik de kortste weg neem. Ze is uiteindelijk blij dat ze over de brug kan wandelen op zoek naar een bed.

Emma vertrok 2 dagen voor mij in sjpdp

Ik vind een private mooie albergue, waar ik met een Duitser Matthias voorlopig een 4 persoonskamer deel met eigen badkamer, prijs 10 €

Vandaag 35 km , het begint te regenen

Al 498 km nog 277 km

IA In Amore

2 Reacties op “Stapdag 20 Leon – Hospital de Orbigo 33 km

  1. Zo goed bezig!!!! Wauw!!! Mieke en de kids zullen superfier op je zijn!!! En jij? Jij mag ook superfier op jezelf zijn! Sommige mensen dromen alleen maar, maar jij maakt je droom werkelijkheid!!! (En wij genieten hier enorm mee !!!!!) We sturen je alvast een dikke stapzoen!!!!

    Like

Geef een reactie

