Rustdag in Leon

Nadat ik gisterenavond moe mijn hotel bereikt had, genoot ik eerst van een bad, nam contact op met Mieke, die als verpleegkundige zijnde, de verschillende opties van medicatie gaf die ik kon vragen in de apotheek. Ik denk dat gans Leon aan de pillen zit, want in iedere straat of op iedere hoek is hier een apotheek te vinden. Ofwel is het om de buitentemperatuur te tonen, kan ook. De Engelssprekende apotheker stelt voor om Hidroclorura de loperamida te nemen, nu 2 Pilletjes en telkens er slappe stoelgang volgt. Tot nu toe heb ik maar de eerste 2 Pilletjes moeten nemen. Mijn Pelgrimsmenu bestaat voorlopig uit water en rijsttafels en yoghurt. Na apotheek bezoek sta ik via Skype in contact met de Ordezitting van de Orde van de Ezel in Kuurne. Uniek, want ook medemember Philip Vertriest skypet van uit Leon, weliswaar in Nicaragua, die daar ook zijn droom navolgt en daar een school oprichtte en nu in het stadium komt een school te bouwen, meer info over dit project op www.schenkeenschool.be 

Ik klap niet uit de biecht als ik zeg dat het over ezels gaat, Koning Ezelswandeling, Mardi Gras, Koning Ezel verkiezing, de ezel die Ordedeken Francis mee had bij de Gert late night show, enz. Ik zal niet zeggen wanneer de vergadering gedaan was om geen members in problemen te brengen. Laat ons zeggen dat ik nog in de half klaren Leon nog kon bezoeken voor een avondwandeling. Intussen had ik mijn handwas kunnen doen en mijn rugzak opnieuw kunnen ordenen.

Na die wandeling zalig geslapen, rustig blijven liggen, wat oudere blogberichten geüpdate met foto’s, nu er hier voldoende bandbreedte is. Een douche, baard en nagels bijknippen. Om 7u30 gaan eten. Hoewel het buffet vol ligt met fruit, croissants, koeken, pistolets en degelijke, hou ik het bij sneetjes bruin brood met confituur en 1 croissantje.

Daarna wat rusten en rugzak klaarmaken om deze middag naar een hostal te verhuizen een 300m verder. Deze had ik al van in Kuurne gereserveerd. Vandaag zit ik op schema. Al 476 km gewandeld ipv de aangeduide 465, dus 11km meer.

Ik bezocht de kathedraal van Leon, maar nadat je die van Burgos gezien hebt, verbleekt alles. De meeste glasramen in Europa als in Reims hoor ik zeggen. Ik bezoek ook het klooster museum maar mogen geen foto’s genomen worden en wordt je persoonlijk begeleidt naar de ingang en wordt de deur achter je gesloten, wanneer je terug buiten wil moet je maar zwaaien naar de camera. Vele Middeleeuwse schilderijen en kerkattributen van onschatbare waarde. Ik moet voortmaken want om 12 u moet ik uitchecken in het ene hotel. 

Wanneer ik  wifi bereik heb zie ik dat ik gecontacteerd werd via whatsapp door de eigenares van de  volgende hostal met de vraag wanneer ik daar zou zijn? Om 12u30, antwoord ik, terwijl ik al op straat sta en daar eigenlijk om 12u20 zal zijn, want het is hier in dezelfde wijk. Bij het naar daar lopen passeer ik een lokale markt met lawaai van de Spaanse verkopers van jewelste. Ik kom in een buurt met allemaal kledijwinkels. Mijn hostal is naast en boven de Zara. Ik bel te vroeg aan, maar ja je weet maar nooit. Reseverve, hoor ik een dame achter mij roepen met 2 supermarktzakken zoekend achter een sleutel. Anna, antwoord ik, si , via het bericht wist ik haar naam, via de lift ga ik naar de hostal, knus met aparte kamers en gemeenschappelijk badkamer. Ik krijg mijn knusse kamer met tv toegewezen en ze legt alles piekfijn uit en slaat nog een dweiltje op de houten vloer. Ik leg me even op bed en chat met Ella in Gent en vervolgens met Kato en Mieke in Kuurne.

Daarna ga ik op zoek naar een winkel en kom ik een as adventure in het klein tegen, ik koop een kleine musceton en vraag of mijn zolen dit nog 10 dagen zullen uithouden, de vriendelijke man verwijst me naar rapidito, den John de schoenmaker van Leon, een paar straten verder. 10 voor 14 u, kom ik daar toe en ik heb de keuze tussen een zool opplakken of een volledige nieuwe zool, ik kies voor dit laatste wegens klein prijsverschil, tegen 19u30 zouden ze klaar zijn. Klein probleempje, ik moet vlug naar mijn kamer terug voor mijn sandalen te halen, ik loop en probeer binnen te geraken, maar mijn buitensleutel werkt niet mee en ik moet aanbellen, gelukkig kan ik binnen, ik keer terug en 2 minuten voor siesta tijd kan ik ze afleveren.

Even de supermarkt binnen en dan rusten, want het is rustdag. Om 17u pas ga ik weer op pad en kom Jeanette op een terras tegen, ze blijft ook morgen nog een dag in Leon, dus zou het wel de laatste keer dat ik leeftijdsgenote uit Canada zal zien.

Verder lopend naar de kathedraal zie ik de Polen Magda en Pavel, Father Sebastiaan, Emmerick en mijn vrolijke vrienden uit Korea. ‘Oh our friend’ en ze komen naar me toe gelopen en geven me een knuffel. Groepsfoto door een vriendelijke Duitser.

Daarna loop ik nog even door de stad en ga voor het eerst in 2 dagen weer eten, een pelgrimsmenu, terwijl ik eet, komt ook het Nederlands koppel dat 2 dagen geleden in El Burgo Ranero aan het kibbelen waren voor mij zitten. Ik zeg goeie dag in het Nederlands. Kennen we elkaar vraagt de dame, Ik had me blijkbaar vergist in die man waarvan ik dacht dat hij hospitalero was. Het waren ook pelgrims die al 5 jaar onderweg zijin vanuit Nederland, telkens een bepaalde periode. Nu gaan ze tot Santiago. Wim en Marianne uit Amersfoort zullen op 27 mei aankomen. Jij zal nogal moeten doorstappen, zegt ze. Ik moet mijn schoenen halen en wens hen een buen camino, ik geef hen geen kaartje van mijn blog.

Net op tijd staan ze daar te blinken, ze voelen nog hetzelfde aan

You are a Lucky Man, Iris herhalend

en nu naar de Irish pub inlopen van nieuwe zolen nog altijd 21 graden.

3 Reacties op “Rustdag in Leon

  1. Geniet maar van de volgende dagen. Binnen 10 dagen ben je in Santiago en na de euforie van het gehaald te hebben zal je snel beseffen dat het gedaan is. En zal je ook beseffen dat het doel van de Camino eigenlijk niet Santiago is, maar de Camino zelf. Net zoals het doel van het leven nietvhet einde ervan is, maar het leven zelf. Waarvan je best met volle teugen kunt van genieten, met alle mensen die mee op stap zijn met jou. Buen camino.

    Liked by 1 persoon

  2. Weer een verslag om van te snoepen. Kijk al uit naar het volgende. Hopelijk blijft uw “inboedel” nu wat goed, want ik kan me voorstellen hoe lastig dat moet zijn. Gelukkig heb je dokter Mieke! Hou je goed Geert, want je kan nu rustig verder aangezien je al het ezelnieuws weet !!

    Like

Geef een reactie

