Song 35. Ezellied – Orde van de Ezel

Op de dag dat ik normaal aanwezig zou zijn op de ordezitting van de Orde van de Ezel, laat ik ons ezelslied horen. En dit nadat ik gisteren onze Hongaarse Ezelsbierde Rolande ontmoet heb, op de Camino zeggen we  toeval bestaat niet.
Toen ik in 1985 kennis maakte met de Orde van de Ezel als 18-jarige kandidaat voor de tennisclub D’hoeve aan de proeven voor Koning Ezel, besefte ik niet dat ik toen door de ezelsmicrobe gebeten zou zijn voor mijn verdere leven.

Bij de derde deelname aan de verkiezing Koning Ezel in 1989 had ik het geluk de medaille te vinden in de hooiberg, de finale proef. Als 22-jarige, wat was ik toen nog jong, laatstejaarsstudent Industrieel Ingenieur computertechnieken, leerde ik Kuurne kennen op alle wijkfeesten, jubilea, vervolgens in mijn 2e jaar als milicien in Leopoldsburg, probeerde ik toch telkens mijn plicht om op de jubilea aanwezig te zijn. In die periode schreef ik ook cursiefjes in het boekje van de Milac van Frans Frère. Maar ook het leed en de vriendschap leerde ik kennen in de Orde van de Ezel. De uitvaartdiensten van secretaris Gilbert Maertens, oud-burgemeester André Deylgat heb ik als Koning Ezel meegemaakt.

In 2005 werd mijn werk voor Kuurne gewaardeerd en dachten ze we kunnen die Geert ook nog wel gebruiken. Achter de stola’s van de ordemembers zitten er gouden harten verborgen, ze lopen er niet altijd mee te koop, maar ik durf te beweren dat zonder de Orde van de Ezel er minder “ezel” zou zijn in Kuurne. Intussen ben ik daar al huisfotograaf (waar niet?), webmaster, folder- en affiche-ontwerper, secretaris van de confrérie van het ezelskruiske en enz. En met plezier ….

Allez vanavond zal ik de ordemembers bij het begin van de ordezitting dit lied tot in Spanje horen zingen ….  ik begin eigenlijk wel al te verlangen naar een E Z E L , andere ezels zie ik hier genoeg in de wei staan. 

De tekst staat op het filmpje zelf …

Speciaal ook voor onze overleden members en in het bijzonder voor Jacques die toen hij al zwaar ziek was dit lied op Mardi Gras 2016 zong, IA In Amore

Geef een reactie

