Paternoster

Er zijn enkele zaken dat ik mee draag op deze Camino. Een van die zaken is een paternoster die ik kreeg van mijn moeder. Het verhaal van deze paternoster door mijn moeder Christine Vandekerkhove, dochter van mijn mémé Zelie Belaen en Pépé André Vandekerkhove.

Het verhaal van de paternoster begint in 1963. Door de regering in Ceylon (nu Sri Lanka) worden de westerse religieuzen weggestuurd. De 2 zusters van mémé, Irma Belaen (de 2e zuster van mémé), Zuster Anselma en Marie-Louise Belaen,
Zuster Amata, een jongere zuster, uitgestuurd van uit het klooster O.L.Vr. Van Bijstand te Kortrijk, hebben vele jaren daar verbleven.

Zijn destijds met de boot vertrokken en teruggekeerd. Irma reeds einde de jaren 1940 vertrokken, in de jaren 1950 teruggekeerd en dan opnieuw vertrokken.

En dan is Marie-Louise meegegaan. Zij hielden een missiepost open waar hoofdzakelijk blinden verbleven. Toen ze moesten vertrekken heeft het klooster beslist dat ze toch nog iets speciaal mochten meemaken en op de terugreis werd een bezoek aan Jerusalem gepland. Van daaruit hadden ze diverse cadeau’s mee voor de familie o.a. die paternosters. Dan hadden ze ook een blok ebbenhout mee waaruit dan later het tabernakel van de kapel in Bijstand werd gemaakt.

Mémé heeft die altijd bewaard en zei, die zal nog wel eens van pas komen. Toen uw vertrek begon te naderen heb ik die uit een doosje genomen van waarin mémé allerlei spulletjes in bewaarde en dacht, nu zal die van pas komen. Dus je hebt een heel stukje familiegeschiedenis mee

Bewaar hem goed en breng die weer mee. Hij zal nu nog meer betekenis hebben als familiestuk.
Ik heb dus die paternoster bij mij en als ik het niet vergeet dan neem ik hem mee tijdens de vele pelgrims vieringen onderweg.

2 Reacties op “Paternoster

  1. Geert
    Heb identieke paternoster (denk de bolletjes in olijfhout) die mijn moeder meebracht van Israël in 1979. Ik koester die ook ! Het ga je verder goed. Take care en vooral … Ren jezelf niet voorbij.

    Like

  2. Gevoelige lectuur op een vroege en grijze zondagmorgen hier in Ezelgem.
    Aangename en veilige tocht Geert.
    Christine & Eric.

    Like

Geef een reactie

