Stapdag 11 Villafranca Montes des Oca – Cardenuela Riopico

1 mei vandaag, ik had me vandaag een verlof dag beloofd. Maar hoe plan je tijdens een camino een verlofdag. Voor mij betekent dit even alleen zijn. Want telkens nieuwe diepgaande ontmoetingen, vraagt ook veel van jezelf. Beste lezer, hoeveel nieuwe mensen heb je deze week leren kennen? Kan je ze op je 1 hand tellen of op 1 vinger. Ik heb niet genoeg vingers en tenen. Dus dat vraagt energie. Ik ben een niet-veel slaper, een 5-tal uren goed doorslapen met wat halfslaperige uren erbij is dit voldoende om fris te zijn. Hoewel ik om 6 uur al wakker was, deed ik deze ochtend niet mee met de rush in het donker om je spullen te zoeken en ze in je rugzak te steken. Ik neem afscheid van Griet, zij gaat altijd vroeg op pad, ik weet niet waar ze naar toe gaat vandaag. Je ziet dit veel op de camino, zielsgenoten die dan een paar dagen met elkaar optrekken maar uiteindelijk loopt iedereen zijn eigen camino.

Er is nog een man over in de kamer als ik vertrek uit deze slaapzaal waar er geen snurkers lagen, zelf geen oordopjes moeten insteken. Er was maar 1 stopcontact en ik heb dan maar via mijn powerbar mijn gsm en camera opgeladen, maar mijn 2e batterij van de camera niet. Ik denk trouwens dat ze nog vol is.

De Deense Jens, De Vlaamse Griet , De boliviaanse Scarlet

De smakelijke tiramisu als onderdeel van de pelgrimsmenu van 12 euro, incl wijn en water, salade, konijn in dit 3 sterrenhotel die ook Albergue is.

Ik ga naar beneden in de bar en omdat het een feestdag bestel ik geen pelgrimsontbijt maar 2 grote croissants met een koffie. Het heeft gevroren, want er ligt ijs op de terrastafels buiten.

Rond kwart voor acht start ik direct stijgend, al weer genietend van prachtige panorama’s nu met besneeuwde pico’s, welke deze precies zijn, zal ik later wel thuis bekijken. Als ik later start dan de bende, dan ben ik alleen en van de achterliggende dorpjes zal er niet veel volk komen want die liggen te ver. 2 Fransen met korte broek en t-shirt nemen vlug een jas uit wanneer ze op een winderig plateau’tje komen. Ze zijn vertrokken in Le Puy en Velay en houden er een stevig tempo aan. Ik steek de man over die het laatst met mij in de slaapzaal was, hij heeft het blijkbaar moeilijk, want hij stapt zeer traag. Ik had in mijn gedachten om zelf niemand aan te spreken vandaag. Ik neem foto’s van het lentelanschap en in het bos gekomen vliegen de vogels je rond je oren. Ze poseren vandaag voor mij.

Door het stoppen om foto’s te nemen, ga ik ook een slakkengang, ik keer me om en de man die zo traag ging, zwaait naar mij met een pet. Oei, de mijne, blijkbaar had ik niet gevoeld dat ze van mijn hoofd gewaaid was, omdat ik ook een oorband aanhad want het was nodig, ook de kbk-buff en de handschoenen waren nodig. Ik wacht en hij had ze opgeraakt en gehoopt dat ik eens zou rusten of meenemen tot hij mij ergens zou zien. Sigi uit Stuttgart ben ik dankbaar. Hij was de man die ook nog in de slaapzaal stond deze morgen. Hij zegt dat hij het moeilijk heeft. Pijn aan zijn Achillespees. Ai, weer zo’n verhaal, de vrees die ik ook heb, herinner mijn verhaal over de Achiel van mijn camino. Hij kon gisteren en vandaag geen open apotheek vinden en ook in de albergue was niets dat zijn pijn kon verzachten. Ik heb een medicijnenkast mee, zeg ik, want met een verpleegster als vrouw heb ik meer medicijnen mee dan een doorsnee albergue in huis heeft. Hopelijk heb ik ze zelf niet nodig en kan ik ze allemaal weggeven. We lopen verder tot een plaats waar we even kunnen stoppen en ik zoek een pijnstijler. Hij neemt hem en hopelijk komt hij er door. Buen Camino.

De camino bestaat uit een opeenstapeling van toevalligheden, was ik mijn pet niet verloren dan had Sigi geen pijnstiller van mij gekregen. Ik geef hem mijn kaartje en hij zegt dat als hij mijn pet terug vindt, hij ze dan zal opzenden. Ik loop verder het brede bospad in en loop kilometers alleen, neem filmpje op, neem foto’s, amuseer me alleen, Stephen de Ier passeert me, hij wil vandaag naar Burgos. 

Tegen de middag krijg ik honger en maak ikmijn eigen sandwich met kaas, tomaat en Serranoham.

Daarna gaat het langs een hoofdbaan op asfalt, mijn tempo gaat de hoogte in, maar wanneer de laatste helling met stenen overwonnen moet worden is mijn batterij op en ook mijn reservebatterij op. Van mijn camera bedoel ik, de mijne gaan momenteel langer mee. 

Mijn powerbank ook leeg, dus de laatste km’s foto’s van gsm zoals deze:

Aangekomen op mijn eindplaats zitten Griet, Sven en Stephen te wachten op een taxi om hen naar Burgos te voeren. Ze doen me het voorstel om mee te gaan, ik wijs het aanbod vriendelijk af en zoek een albergue.

Ik ben als eerste in de Albergue, kan rustig rusten, douchen, alle kledij afgeven voor de was en droogmachine achteraf. Zo zit ik met allemaal verse kleren. Even op het terras een pintje drinken, telefoneren naar mijn moeder, videochat met het thuisfront. Lekker op mijn gemak, nog een avondwandeling, een aperitiefje en dan eten met de 15 andere pelgrims. Ik zit naast Fransen en Italianen en tegenover Olga Katina, een Russische uit Moskou die het besterft van de kou. Ze is enthousiast over mijn kaartje, scant direct mijn qr code in, zoekt me op op instagram en https://www.instagram.com/sovsem_katina/ wordt instagram volger.

Ze heeft een dochter van 19, gescheiden en reist graag. We wensen elkaar een buen Camino. Ik maak deze blog af en ga slapen.

Al 272 km – nog 503 km

IA in Amore

Een Reactie op “Stapdag 11 Villafranca Montes des Oca – Cardenuela Riopico

  1. In Villafranca Montes de Oca… Kreeg ik bijna een hart attack … Ik vroeg naar de refugio en kreeg te horen : Son tentas (municipal ….). Daar zaten we : lekker gegeten aan de Menú del dia mét flesje rode wijn, 35 graden in de tent, rooie kop. We dachten dat we gingen stikken van de warmte edoch … ’s nachts koelde het daar serieus af hé. De volgende dag : de Montes de Oca : één van de schitterendste trajecten ….

    Like

Geef een reactie

