Avond in Logrono

Logrono is de hoofdstad van Rioja. Ja, ook van de Spaanse wijn. Ik ben geen échte wijnliefhebber maar laat ik zeggen dat die dagelijkse wijn “Vino Tinto” bij mij pelgrimsmenu wel kan smaken, liever dan een pint bier. Tijdens mijn wandeling in de stad rond 18u30 was alles nog stil, pas nu beginnen ze terrassen op te zetten hoewel het geen 10 graden is, voor morgen voorspellen ze 0 graden in de morgen. Maar ook de stille Amerikaanse Londense waarvan ik de naam (nog) niet ken, vindt dit aangename temperaturen om hier met je rugzak rond te trekken. Echte pelgrimsrestaurants vind je hier niet, maar wel kleine steegjes met wijnbars. Ook even de kerken binnenlopen waar er missen bezig zijn. Pas om 20u ga ik een dagschotel van 12 € eten in een restaurant om de hoek. Het is meer een volkscafé, waar ik eerst alleen zat, het is het bij het verlaten gevuld met mannen en vrouwen die hier bij een glaasje wijn met elkaar komen drinken met een half oog de voetbal Sevilla – Celtic Villo of zo gade slaan. Ik waan me even in de Kroonenberg waar wij bij een Ezeltje een vergadering met een après vergadering afsluiten. Succes trouwens aan Sophie en Bart in hun nieuw avontuur in Tenerife, Ga jullie dromen achterna. Welkom aan, ik denk Lieven Vanhessche en vrouw, broer van ex-collega bij Saey, Marijke.

Ik keer terug naar de rustige albergue waar er 28 bedden zijn en waar er slechts 2 andere vrouwen zijn, de Londense en ik denk Spaanse die om 22u nog in het keukentje waar ik mijn blog schreef, een salade klaar maakte. Het is er zo rustig. Ik ga slapen zonder oordoppen. Rond 3 uur kom ik uitgeslapen wakker. Een toiletbezoek in 1 van de 4 aparte badkamers met lavabo en grote douche is een zaligheid, ik zit er op mijn gemak. In tegenstelling tot gisteren kan ik hier nu wel van genieten. Ik kruip in bed en geniet van in deze mooie albergue en slaap tot 6u verder. Oef, er lopen geen wekkers af, maar deze keer ben ik wakker en begin deze post te schrijven. Straks op het gemak douchen, rugzak klaarmaken zonder stress en plaatsgebrek, en daarna ga ik het keukentje mijn ontbijt maken. De rest van mijn stokbrood, kaas, Serrano, ham, banaan en appel met een Koffie uit de automaat. Ik zal niet mogen vergeten om mijn was mee te nemen, na de was werd ze door de Jongere Spaanse Hospitalero meegenomen om in een zwinger te steken. Het was al goed droog en nu hangt ze voor de chauffeur extra te drogen. Voor 10 € ben ik hier wel goed gediend met overal lockers om uw rugzak in te stoppen. Maar ik laat alles rond mij staan, aan deze kant is er toch niemand.
Straks na ontbijt een tocht van 30 km naar Najera met een tussenstop in Navarette waar de Vlaamse Griet intussen is, na een tocht van 34 km gisteren. Verschillende pelgrimmers die een normaal een week later in Santiago zullen aankomen zitten voor of samen met mij. Reden tot paniek? Neen hoor, een bewuste keuze om in deze plaatsen te stoppen kwam er door een fotoboek dat ik gekocht heb met een boekenbon die ik gekregen heb van mijn zus Annemie die in Melsele woont. Deze week stuurde ze me een berichtje, en ik eindigde met, love you, ze vond het een beetje raar, maar eigenlijk is dat het niet. We zeggen het te weinig aan elkaar. Ik zie je ook graag, Annemie. Je bent mijn liefste zus (ik heb maar 1 zus). Ik voel me momenteel zeer goed en ween van blijdschap. Ook dat kan hier.

Ik kocht dus dat boek dat thuis bij Mieke ligt. Als je het wilt zien, kan je even binnen springen en ook op de kaart die in de living hangt met de speldekoppen waar ik geslapen heb en nu ben. Annemie stelde al een volgend project voor: een fotoboek met als titel: ‘De fotograferende Belg op de Camino Frances’.

Ik zie wel, eerst maken dat ik er kom, met een trip van 30 km. Ik voorspel dat ik Claude, Marc en Heinz Helmund Hymalaya zal ontmoeten vandaag, verslag later, hou jullie goed en bedankt voor de steun en de berichten.

In de kerken steek ik kaarsen aan voor de intenties die me bereikten. Hoewel kaarsen, je steekt geld in de gleuf en er gaat een LED-lampje branden. Geef mij maar een Sint-Andreas kerkje waar een oud ventje de kaarsjes komt bijvullen en dan naast me komt zitten in mijn gebed.

3 Reacties op “Avond in Logrono

Geef een reactie

