Stapdag 04 Pamplona – Puenta La Reina 25 km

Het wordt een dag van achterlaten. Deze ochtend fris aan het ontbijtbuffet van het hotel verschenen, alles vergeleken met de 40 km van gisteren is minder. Toch nog een 25 km voor de boeg. Uitgebreid en op het gemak om 7u30 gaan ontbijten dus, gegeten voor gans de dag, croissants, stokbrood, toasts, bruin brood, fruit, vlees, kaas, yoghurt, fruitsap, grote kan koffie, ik heb ervan genoten. 

Daarna mijn rugzak klaarmaken. Ik heb naast mijn wandelschoenen en mijn sandalen ook nog slingers mee. Maar momenteel worden die alleen gebruikt om ze in en uit mijn rugzak te steken. Ik besluit ze achter te laten onder mijn bed onder het mom ze te vergeten te hebben. Ik vertrek en betaal mijn rekening. Ik zeg de receptionist een goeiedag maar er wordt gemeld dat ik iets vergeten heb op mijn kamer, slippers. En ik zeg het is niet erg en dat ze ze maar aan iemand anders moesten geven. Ik vertrek en zit op 200 m van de Camino. Ik hoor de wandelstokken en besef dat ik de mijne aan de balie van het hotel heb achtergelaten. Terug. En nu met stok 8u45. Ik besluit nog een stadswandeling te maken naar de arena. Ex-collega Annelies had me aangeraden Franciscus u te spelen. Toen ik een bedelaar in de straten van Pamplona zag zitten, besefte ik dat die koeken die ik in Espinal had gekocht beter voor hem konden dienen dan voor mij. Ik neem ze onderaan uit mijn rugzak, geef ze hem,  geef hem een hand en wens hem een goeie dag. Om 9u vertrek ik aan gemeentehuis voor mijn tocht. Ik ben in pelgrimsnormen laat. Pelgrimmers vanuit Arre te voet of met de fiets haal ik in. Het is warm en ik loop al in hemdje. Door de parken, universiteit, beperk ik al vlug dat ik vlug ga als een koppel fietsers. Wat verder staan ze aan de kant. Een Duits koppel heeft fietspech. Kaput, Versnellingen werken niet meer en platte achterband. Het leek me meer een simpele stadFiets dan een allround bike. Ze slaan mijn hulp af en ik trek verder. Ik begin pelgrimmers in te halen. Jonge Zuid-Koreaanse meisjes, dit begint op te vallen. Later meer daarover. Ik ontmoet enkele Britten. Welshman verbeteren ze zich. Ik verbeter me ook naar Vlaming in aard van Belg. Eric en Richard zeggen dat ik nogal een vaart ga. Ik zeg dat ik me goed voel. Zij ook met 2 brufens en andere pijnstillers. Eric op zijn sandalen moet af en toe stoppen om de steentjes ui te schudden buen Camino Eric en Richard. 

Het glooiend landschap kleurt prachtig, dat denk ik toch als kleurenblind​ zijnde fotograaf. Op een hoogte kom ik aan een gedenkkruis van Frans Kok een Belg.

Daar onder de boom in de schaduw wordt het een treffen tussen Noren , Christina uit Zuid-Noorwegen , een Texaanse die aan het volgende dorpje zal stoppen, to hot. 2 Duitsers vanuit Aachen die bezig zijn met hun 10 e Camino. Ik spreek een beetje Nederlands zegt Joop, zijn grootmoeder was Vlaams. In het volgend dorpje kom ik Jay, de Amerikaan tegen die op het terras wat aan het drinken is. How many pictures did you take already ? What 150 , ik trek verder.De klim naar de mont El Perdon is kort.  Boven tussen de windmolens staat de bekende beelden groep met ezel


​​

Boven spreek ik met de Duitser Joop over de smartwool kousen dat hij ook draagt. De beste zijn het. Een ervaren Duitser spreek je niet tegen. Ze doen een combinatie van 3 caminos 1000 km , iedere dag boven de 30 km. Ze dalen voor mij af langs de andere kant. 

Bij het nemen van macro foto’s , ik moet niet zeggen dat het hier prachtig is zeker. Vergeet ik mijn zonnebril. Ik heb geen zin om naar boven terug te gaan zoeken en zou wel een nieuwe kopen in Puenta la reina. De hitte doet me verbranden en de zonnecrème is bijna op na 4 dagen . Pastoor Luc heeft me inderdaad goed gezegend met mooi weer, vanaf morgen regen.  Ik bereik het laatste dorpje. In het vorig bericht kon je al horen dat ik daar Griet uit Leuven ontmoet heb. Ik vertel over mijn bril en ze zegt. Dat is vreemd ik heb er een gevonden, ge moogt hem hebben. Een nieuwe Ferrari staat nu op mijn neus. Dat is dus de Camino.

We spraken af om later samen te gaan eten, tijdens een stadswandeling kwam ik 3 mannen uit Elsegem en Oudenaarde tegen. Nog Vlamingen zeg ik wanneer ik ze hoor praten. Ze draaien zich om en vragen, ben jij Geert?

André Dhondt werd al vernoemd door Kuurnse Rosa Coopman, moeder van Maureen en Evelien Vanaverbeke, zonder h. Op mijn facebook pagina. Rosa , je hebt de groeten

Ze zijn samen met 3  op stap maar ik zal ze later nog wel zien.

Ik ga eten met Griet. Een gezellig babbel over onze gelijkaardig heden en verschillen. Griet is gehuwd en verpleegster voor Rode kruis. 

Om 21 u keer ik terug naar mij. Albergue, drink daar een kwak en ga slapen

3 Reacties op “Stapdag 04 Pamplona – Puenta La Reina 25 km

  1. Oesje Geert, Kwak drinken ……….. je pet vergeten, je wandelstokken vergeten, je zonnebril vergeten! 😂😂

    Like

Geef een reactie

