Song 10. De Steen – Bram Vermeulen

De Steen van Bram Vermeulen  was jarenlang één van de bezinningsliederen van de startdag van de vormselcatechese.

De vormelingen legden dan elk 1 steen in een aquarium (Dank u Darlin) in de kerk.

Wat is mijn reden van bestaan …een moeilijk levensvraag … ik weet dat ik al wat steentjes heb verlegd.
Ik heb er nu 2 in mijn rugzak zitten die ik zal achterlaten op Cruz de Ferro. 1 voor mij en 1 voor iemand anders.

Wat is het Cruz de Ferro? 
Het Cruz de Ferro is letterlijk en figuurlijk een van de hoogtepunten van de Camino Francés. Het is een groot ijzeren kruis, opgericht op een op enkele kilometers van Rabanal del Camino gelegen plateau op 1500 meter hoogte, en het heeft voor veel pelgrims een speciale symbolische betekenis. Aan de voet ervan bevindt zich een enorme stapel stenen die met de jaren groter wordt en in hoogte toeneemt. Wie de eerste steen heeft gelegd is niet bekend en ook naar de reden waarom iemand dit heeft gedaan is het gissen. Zeker is wel dat elke passerende pelgrim zijn steentje aan de berg stenen bijdraagt, waarmee hij een eeuwenlang bestaand ritueel in stand houdt. De door hem achtergelaten steen of kei is symbool voor in het verleden gedane zonden of een zorg waarmee hij al lang rondloopt. De pelgrim neemt deze steen – als het even kan – mee van huis. Met het achterlaten ervan maakt hij zich vrij van het probleem.

Enkele maanden was dit lievelingslied ook 1 van de liederen tijdens de uitvaartplechtigheid van Christ De Keukelaere, onze vriend van Kuurne1967.

Ik krijg er nu nog telkens opnieuw tranen van in de ogen…. waarom toch …. hadden we toen uw last maar kunnen dragen.

Christ, ik heb op de dag voor ik vertrok een steen mee genomen  van op je parking,

Ik draag hem deze ganse tocht mee en zal hem op cruz de Ferro achterlaten.

Hopelijk kan ik daarmee het leed van de achterblijvers daar mee verzachten . Je bent mee op weg met mij.

Jammer dat je ons feest op 9 december met al de Kuurnse 50-jarigen niet kan meemaken, je laatste foto dat je me stuurde was, Het leven begint aan 50 , 1967  het jaar van legendes.

Je was nochtans een kei !

 


De Steen – Bram Vermeulen

Ik heb een steen verlegd,
in een rivier op aarde.
Het water gaat er anders dan voorheen.
De stroom van een rivier, hou je niet tegen
het water vindt er altijd een weg omheen.
Misschien eens gevuld, door sneeuw en regen,
neemt de rivier m’n kiezel met zich mee.
Om hem, dan glad, en rond gesleten,
te laten rusten in de luwte van de zee.

Ik heb een steen verlegd,
in een rivier op aarde.
Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten.
Ik leverde bewijs van mijn bestaan.
Omdat, door het verleggen van die ene steen,
de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan.

Ik heb een steen verlegd,
in een rivier op aarde.
Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten.
Ik leverde bewijs van mijn bestaan.
Omdat, door het verleggen van die ene steen,
de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan.

3 Reacties op “Song 10. De Steen – Bram Vermeulen

  1. Zo sterk verwoord Geert,
    Zo een mooi gebaar met de steen van de parking,
    Dankuwel om de last van de familie symbolisch te helpen dragen
    Goeie moed, je kan het!

    Liked by 1 persoon

  2. Pingback: Wat als? | Geert op weg·

Geef een reactie

