Stapdag 01. Saint-Jean-Pied-de-Port => Hunto   5 km

In mijn vorig bericht kon je lezen dat ik in Saint-Jean-Pied-de-Port aangekomen was met de bus om kwart voor acht. Blijkbaar is de trein vanuit Bayonne naar Saint-Jean-Pied-de-Port al een tijdje afgeschaft omwille van problemen op de sporen en vervangen door een bus. Mijn treintickets had ik in februari gekocht. Het zij zo en op de bus zat ik naast een vriendelijke Amerikaan.  Ja, er bestaan zulke, Christ Gay -what’s in a name – getrouwd,  twee kinderen van 20 en 23, zoon en dochter, gepensioneerd Navy officier, na een carrière van 34 jaar, heeft gewoond in Sevilla, Japan, maar woont nu in Florida, neemt even een jaar een break om dan te zien wat hij verder wil in zijn leven, lesgeven of zo. Zijn eerste Europese trip was naar Brussel waar hij op de grote markt zijn eerste Duvel heeft gedronken. Hij wil vanaf zaterdag starten om in 34 dagen Santiago te bereiken. Zijn vrouw komt achter om een deel mee te wandelen en zijn dochter komt hen ontvangen in Santiago. Ik heb de helft nog niet verteld. Dit om duidelijk te maken dat op de camino uw leven gedeeld wordt. Succes Christ, want hij zou mijn blog bekijken. Jammer genoeg geen foto, ik zal daar aan moeten denken.

Aangekomen dus met de bus aan het station, vlug mijn rugzak uit de laadruimte genomen, en direct zag ik een klein winkeltje om wat water te kopen, ik zat zonder drank en het was nogal warm, hoewel het acht uur in de avond was. En ik had nog wat kilometers voor de boeg. Een kleine groep pelgrims, een 20-tal begaf zich naar het bureau. Ik was een van de eerste in het bureau van die lading. Aangezien  ik een halfuur later dan gepland aangekomen was,  had ik mij gehaast. Ik schreef mij in als eerste Belg, op dat blad toch. Had ik het niet voorspeld met mijn prognose. Mijn eerste stempel krijg ik in mijn credential-boekje, toch even wifi aanleggen. Het is  niet te doen van de wordpress likes en commentaren, fb likes, een minuut lang meldingen, sorry dat ik ze niet beantwoord maar daar heb ik nu even geen tijd voor,  een foto van het vertrek posten en  weg. Het is 8 uur ’s avonds.

Ik ben alleen op pad in de nog warme zon. Ik loop in mijn hemdje over de bekende brug en het officiële startpunt, de Porte d’Espagne. Even snel foto’s nemen want de zon zou om 21u10 ondergaan en ik zou niet willen in de pikdonker mijn eerste slaapplaats moeten zoeken.  Het begint al met een zeer steile klim , gelukkig op asfaltweg. Een euforisch moment overheerst, mijn droom die ik aan het uitvoeren ben. Het prachtig zicht op de Pyreneeën met de ondergaande zon, fluitende vogels, vers gemaaid gras, een buizerd die rakelings naast jou vliegt, ik wil dit delen.

Porte D’Espagne, start van de camino Frances in Sain-Jean-Pied-de-Port

 

Ik bel Mieke,mijn vrouw,  maar is nog aan het werk in AZ Groeninge en kan ze niet bereiken. Ik bel Kato en zeg dat het hier  zo fantastisch is.

Intussen was er eenzame wandelaar uit de tegenrichting blijven staan. Ik hoor hier opeens Vlaams, zegt hij, wat een toeval. Sten of Stan uit Antwerpen hoorde mij telefoneren en sprak me aan in het sappig Antwerps.

Pas morgen start hij, maar hij wou nu al eens genieten van de bergen, een jonge bijna 30-er, denk ik, heeft vorige week zijn werk opgegeven om eens iets anders te doen.  Ding Dong, waar hebben we dit nog gehoord? Zijn broer zit 4 dagen voorop en hij zou hem willen inhalen, dus kan het zijn dat ik hem nog zie.

De wereld is klein, mijn voorspelling van enige belg is met de eerste ontmoeting al om zeep 😉

 

Ik stap verder naar Huntto waar ik mijn slaapplaats en avondmaal gereserveerd had. Een steile klim naar Ferme Ithurburia. Het is enerzijds genieten van de mooie vergezichten maar toch goed doorstappen. Hoewel het steil is, kan ik er van genieten. Af en toe even drinken want het zweet loopt langs mijn wangen. Ik zie de enkele huizen in de verte. Daar zal het zijn. Ik word binnengelaten om 21u10, met de melding dat ik wat laat ben. Ja, ik had nochtans een sms-berichtje gestuurd, ik had wel niet gemerkt dat ik dit naar een gewoon telefoonnummer gestuurd had. Mijn bord staat al klaar op de tafel, ik ben nog de enige verwachtte blijkbaar. Ik had hier een bed gereserveerd en ook een avondmaal besteld. Dit was geen probleem hadden ze me per mail bevestigd. Ik word begeleid naar mijn kamer. Door een gietijzeren poort gaan we naar een ander gebouw. Hier klopt iets niet denk ik bij mezelf, ik ging toch in een slaapzaal slapen. We gaan een ruime 2-persoonskamer binnen, of zelfs 4 persoonskamer met nog op een 1e verdiep een bed,  met douche, wc en balkon met zicht op de bergen.

 

Op bed ligt de reden, een brief van grootmeester Eddy Lafaut, van de Orde van de Ezel, met het waarom van de switch. Een geschenk voor mij van de Orde van de Ezel. Ik was even de kluts kwijt. Vlug douchen want die eerste 5 steile km had ik in een 1 uur en 10 minuten afgelegd. Daarna een maaltijd met Porto als aperitief, groentesoep, gebraad met pasta en salade, en als dessert taart met vruchtensaus overgoten met lekkere huiswijn. Het is genieten.

Intussen whatsAppen, videostreamen met Mieke, over het verloop van de dag. Mieke wist  al van dit geschenk, zoals vele anderen achteraf trouwens ook.

Mijn bord

Hoe schoon kan de wereld zijn.

Ik ga nu slapen het is immers al zaterdag en de zwaarste tocht staat op het programma en ze geven mooi weer.

joepi!

Al  5km gedaan – nog 770 km

IA in Amore

2 Reacties op “Stapdag 01. Saint-Jean-Pied-de-Port => Hunto   5 km

  1. Hoi Geert
    Als je de tocht naar Hunto gedaan hebt – die eerste 5 km – is de zwaarste voorbij :-). Herinner me dat ik paar keer gevraagd heb aan voorbijganger : “la direction pour Hunto” en als antwoord kreeg: “tout droit”, Maar dat bleef duren jong ! En steil … Amaai, mijn caminovriendin heeft zich zelfs enkele minuten in de graskant gelegd ! Wij hebben daar ook heerlijk wild (gibier, niet sauvage …) gegeten. Dat verzachtte die zware start 😉 En inderdaad… De dag nadien moet je de Pyreneeën over, ik dacht zo’n 29 km … Veel couroage ee !

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

