HLN artikel

Artikel van Joyce Mesdag en fotograaf Henk Deleu uit het laatste nieuws dinsdag 18 april 2017

Lees hier het artikel op hun website

 


VOORMALIG WERKNEMER IPSO WANDELT 700 KILOMETER NAAR COMPOSTELA

Geert (49) verwerkt ontslag met pelgrimstocht

Geert Vanhaverbeke, die bij de sluiting van Ipso zijn job kwijtraakte, vertrekt vrijdag naar Compostela. - Foto Henk Deleu
Geert Vanhaverbeke, die bij de sluiting van Ipso zijn job kwijtraakte, vertrekt vrijdag naar Compostela. – Foto Henk Deleu

Geert Vanhaverbeke (49) uit Kuurne vertrekt vrijdag naar Frankrijk om er een wandeltocht van ruim 700 kilometer aan te vatten richting Compostela. Geert was een van de werknemers van het voormalige Ipso die enkele weken geleden zijn job verloor. “Met deze wandeltocht wil ik aan mijn ontslag toch nog een positieve draai geven”, zegt Geert.

Een korte samenvatting van het verhaal ‘Ipso’: het voormalige familiebedrijf uit Wevelgem, waar industriële wasmachines werden geproduceerd, werd in 2006 door het Amerikaanse bedrijf Alliance International gekocht. In 2014 kocht Alliance ook concurrent Primus. Primus had echter al een productieafdeling in Tsjechië, en dus werd de productieafdeling van Ipso geschrapt. 166 jobs gingen daardoor verloren. Enkele maanden geleden liet Alliance weten dat er nog eens 57 banen geschrapt zouden worden, en dat de Wevelgemse vestiging gesloten zou worden. ICT-medewerker Geert was een van de 57 pechvogels.

“Het was geen gemakkelijke periode”, zegt Geert. “Ik heb altijd graag bij Ipso gewerkt, ook al waren de laatste jaren niet meer de gemakkelijkste. Ik deed mijn job graag en ook de sfeer tussen de collega’s was opperbest. Het was met pijn in het hart dat ik van Ipso afscheid heb genomen.”

Droom van lang geleden

De boodschap dat Geert en zijn collega’s ontslagen zouden worden, kwam al in oktober van vorig jaar. Geert had dus wel wat tijd om na te denken over zijn nakende ontslag. “Een pelgrimstocht naar Compostela had me altijd al aangesproken. Je leert een pak nieuwe mensen kennen en komt prachtige dingen tegen op je weg. Het was na de vele verhalen die ik van andere pelgrims gehoord had, een stille droom geworden. Een maand lang op jezelf aangewezen zijn, en uren en uren stappen, met alleen jezelf en je gedachten als gezelschap, het sprak me geweldig aan.”

Maar zo’n tocht naar Compostela viel nu eenmaal niet te combineren met een vaste job. “Ik kon uiteraard proberen om al mijn verlof op te sparen, en in één keer op te nemen, maar dan had ik geen verlof meer over om met mijn vrouw en twee dochters door te brengen.” De droom van Geert bleef al die jaren dus in de kast. Toen Geert hoorde dat hij ontslagen zou worden, werd het Compostelavuur in Geert weer aangewakkerd. Op deze manier slaagt Geert erin om aan zijn ontslag toch een positieve twist te geven. “Was ik nooit mijn job kwijt geraakt, dan was ik wellicht blijven werken tot mijn 67ste en dan was het er nooit van gekomen. Dat ik nu toch die kans krijg, daar ben ik wel dankbaar voor.”

Huwelijksverjaardag vieren

Geerts echtgenote zal hem opwachten bij zijn aankomst. “Ik kom normaal aan op 20 mei, na precies een maand elke dag gemiddeld 25 kilometer stappen. We vieren op dat moment net onze huwelijksverjaardag, dus kunnen we daar nog even samen genieten.” Familieman Geert is ook nog op tijd terug voor de examenperiode. “Ik vond het heel belangrijk dat ik mijn twee dochters niet in de steek zou laten tijdens die lastige periode.”

Geert heeft goede hoop dat hij snel een job zal vinden. “Ik heb intussen de klik gemaakt, Ipso ligt achter mij. Ik concentreer me op wat nog kan komen. Van zodra ik terug ben, smijt ik mij op de arbeidsmarkt.”

Een Reactie op “HLN artikel

  1. Hoi Geert.
    Super dat je na je ontslag het leven positief inziet en je droom achterna gaat. Ik wens je alvast veel succes op je tocht waar je ongetwijfeld jezelf zal tegenkomen. Inholland dat je vaak iets post zodat ik je kan volgen en mee genieten van je avontuur.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

