Pelgrimszegen

Op paaszaterdag 15 april 2017 zal ik tijdens de Paaswake om 20 u in de Sint-Michielskerk de pelgrimszegen ontvangen van pastoor EH Luc Callewaert.

DSC_0300

Paaswake 2012

Tijdens deze paaswake waar ik ook enkele jaren als catechist heb meegewerkt, zullen nu ook de vormelingen aanwezig zijn.

Ook het Kuurns Gemengd Koor, waar mijn schoonmoeder deel van uitmaakt,  zal deze stemmige viering op Stille zaterdag van duister naar licht vocaal ondersteunen. Ik zal niet in mijn “Paasbeste” kostuum verschijnen maar in mijn Compostela-outfit, met mijn rugzak, mijn Sint-Jacobschelp.

Jammer genoeg zal ik dit ‘alleen’ van ons gezin dit mee maken want Mieke heeft avonddienst zaterdag, treedt Ella op tijdens een toonmoment met Theater Antigone en is Kato op stap met vrienden. Maar ik zal mij niet alleen voelen , gesteund door de Parochiale Eenheid Emmaüs waar ik 17 jaar catechist was, zal ik mijn uittocht kunnen aanvangen.

DSC_0337Ons Paasfeest nu, de verrijzenis van Jezus Christus, vindt immers zijn oorsprong in het Joodse Pesach. Met Pesach wordt het einde van de joodse slavernij in Egypte herdacht en de uittocht uit Egypte.    Pesach is oorspronkelijk ook een pelgrimsfeest. Toen de tempel in Jeruzalem nog bestond, trokken alle Joden naar Jeruzalem om er offers te brengen.

Dus een gepaste viering om de pelgrimszegen te ontvangen hier in Kuurne kon ik niet indenken enkele dagen voor mijn “uittocht”.

Wil je er bij zijn op deze viering, kom gerust af zaterdagavond naar de Sint-Michielskerk. Dan zie je mij en ik jullie nog een keer voor ik vertrek  op mijn pelgrimstocht.

Waarom deze pelgrimszegen ?

Wie lid is van het Vlaams Genootschap van Santiago de Compostela kan jaarlijks de  pelgrimszegen in de Sint-Rombouts-kathedraal in Mechelen waar alle leden van het genootschap die dit jaar (een deel van) de route naar Santiago willen stappen of fietsen gezegend. Dit jaar was dit op zaterdag 11 februari.

Ik zie mijn camino niet louter als een sportieve of culturele uitstap in mijn leven maar ik hoop ook dat deze tocht voor mij inhoudelijk of spiritueel wat bijbrengt. Historisch gezien is en blijft een pelgrimstocht een spirituele bezigheid.  De geloofs-dimensie is ook voor mij belangrijk dat ik verkies om voor mijn vertrek gezegend te worden.

Zo hoop dat ik tijdens mijn tocht behouden blijf van onheil en tegenslagen …

 

3 Reacties op “Pelgrimszegen

  1. Fantastisch Geert! Ik kan niet aanwezig zijn zaterdagavond door het resto maar zal zeker wel aan je denken! Als ik je verhaal lees kan ik me daar heel sterk in herkennen… het speelt ook al enkele jaren in m’n hoofd om dat met m’n papa of m’n nicht te doen, ooit, hopelijk voor m’n 50e…
    Ik ben al eens tot het uiterste gegaan door te vechten tegen Hodgkin… ooit ga ik nog eens tot het uiterste als dank voor m’n genezing… het zal bloed, zweet en tranen kosten maar in Compostela aankomen moet fantastisch zijn … ik volg je mooie verhaal op de voet Geert!!! Veel succes, plezier en ben er zeker van dat je vindt wat je ervan verwacht/ zoekt….
    groeten.
    Stefanie

    Liked by 1 persoon

  2. Mooi Geert , ongetwijfeld krijg je zaterdagavond net nog dat beetje meer kracht en steun om op weg te gaan. We blijven je volgen en ondersteunen! Goede moed
    Nele

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

