Bronnen

Wanneer je een reis plant, begin je meestal met informatie op te zoeken over dat land, streek, dorp. Je Googlet je plaats in en je bent uren zoet met  foto’s, verhalen en kaarten aan het bekijken. Met de camino is het niet anders. Of meer zelfs,het is erger. Duizende blogs,   youtube filmpjes, op je af. Het kaf van de koren scheiden dan maar.

Boeken zijn er genoeg over de camino geschreven. De gekendste boeken werden door mij bij de Kuurnse bibliotheek gehaald. De pelgrimstocht naar Santiago van de Braziliaanse schrijver Paulo Coelho was mijn eerste of liever is mijn eerste. Ik ben nog  altijd meer een schrijver en fotograaf geweest dan een lezer. Ik zit nu al enkele weken aan pagina 92. De voorbereiding en de organisatie van mijn camino vergt ook tijd. En tijdens de lange voorbereidingswandelingen kan ik niet lezen. Maar ik heb nog 14 dagen. Ik begin al te tellen in dagen ipv weken.

Door geschenken is inmiddels een mooi boek sint-jacobsroute in mijn bezit, vol met mooie foto’s. Door dit boek kan ik wat beter plannen waar ik als fotograaf wat langer kan blijven hangen om de door jullie gesmaakte foto’s te nemen.  

Nu heb ik ook nog op mijn nachtkastje het boek ‘weg naar Compostela ‘ van de Vlaamse auteur-cineast Aurnaut Hauben liggen. De televisiemaker die dagelijksin het tv-programma Man bijt hond , een rubriek had over zijn 3 maand durende tocht naar Compostela.

Hij ontmoette onderweg de lokale bevolking In Frankrijk en Spanje. Dat inspireerde me ook wel om alleen op pad te trekken. Hopelijk krijg ik zijn boek nog op tijd uit.

Een echte aanrader is de film ‘The Way’ 

Wanneer Daniel overlijdt tijdens de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela, besluit zijn vader Tom de reis te volbrengen om hem te eren

Amerikaan Tom reist naar Frankrijk om de stoffelijke resten van zijn zoon Daniel op te halen. Deze is tijdens een storm omgekomen in de Pyreneeën terwijl hij de Camino de Santiago aan het lopen was. Deze pelgrimsroute leidt naar bedevaartsoord Santiago de Compostela. Gedreven door zijn verdriet en het verlangen de laatste momenten van zijn zoon te herbeleven besluit Tom om ook aan de historische pelgrimstocht te beginnen. Tijdens de reis ontmoet Tom tal van mensen die stuk voor stuk op zoek zijn naar iets in hun leven.

Ik heb de, als kerstgeschenk, dvd bij mij thuis liggen en wie hem eens wil bekijken, ik leen hem  uit vanaf 21 april. In 2 uur begrijp je de camino en deed het me bevestigen  dat ik dit wil ervaren.

Daarnaast heb je de ellenlange lijst van website en blogs.

Maar mij planning heb ik toch voornamelijk opgemaakt aan de hand van de blogs van de Kuurnse rotten in het vak. Jean-Pierre Victor en André Schietgat wandelen dit jaar in juni een 8ste maal naar Santiago, telkens via een andere weg, ditmaal via de camino primitivo. Je moet het niet ver zoeken als je de beste informatie in de buurt hebt.

Hun blogs zijn te vinden   op

    Daarnaast ook een blog van mijn ex-collega Patrick uit Wevelgem die ook na zijn ontslag bij Ipso vorig jaar  deze tocht tot een goed einde gebracht heeft

    Ook de Kuurnse gebroeders Rik en Jan Decorte gingen 3 jaar geleden samen op pad , hun verhalen en gedichten  zijn nu nog  te lezen op hun facebook pagina

    En er zijn er nog zoveel die ik kan vermelden Pol Bossuyt met de fiets, De zwevegemse Ruth die op 1 mei vertrekt, etcetera…


    In november ben ik al naar een infodag geweest van het Vlaams Compostela genootschap waar ik praktische tips ivm de organisatie kreeg.

    Ik ben dus 14 dagen voor vertrek niet alleen fysiek al goed voorbereid maar ook al in bagage zit er al voldoende reisinformatie. 

    Uiteindelijk zie ik wel wat er op mijn pad komt.

    Geef een reactie

