IPSO – 1 april 2017

Neen, het is geen aprilgrap.

Gisteren was mijn laatste werkdag bij Alliance International in Wevelgem. In de streek beter gekend onder IPSO of sedert 2 jaar ook het moederbedrijf van Primus.

De Amerikaanse Multinational Alliance Laundry Systems is sedert 2006 het moederbedrijf van de industriële wasmachine producent gevestigd midden in het centrum van Wevelgem, in de Nieuwstraat, in het verlengde van de Kijkuitstraat.

 

img_20170330_174829.jpg

Sedert 2008 werkte ik er als System-Engineer op een boogscheut van het huis van mijn overleden grootouders , Nestor en Maria.

Die wasmachines , drogers en strijkmangels ken je misschien van de IPSO en Primus wassalons die je ook in Kuurne ziet.

Mijn functie bestond uit het onderhouden en beheren van de servers, het computerpark, helpdesk, telefonie. Laat ons zeggen, overal waar er een draad aanhangt, kwam men wel bij IT terecht.

Mooie jaren heb ik er gekend en nooit ben ik met tegenzin gaan werken. 3 jaar geleden kwam de ommekeer.

20141205_092150

In 2014 werd door Alliance USA ook concurrent Primus overgenomen, die intussen met de productie in Pribor, Tjechië, zat . Op 13 mei 2014 werd bekend gemaakt dat de productie zou verdwijnen en ook naar Tjechië zou verhuizen. 150 mensen van de 200  zouden hun baan verliezen. Ik was 1 van die 50 die hun baan mochten behouden.  in augustus 2014 mocht ik afscheid nemen van de eerste R&D collega’s . Op 31 januari 2015  liep de laatste machine van de band en  verdween het grote deel van de werknemers uit Wevelgem op zoek naar een nieuwe job.

IMG_20161215_101237.jpg

Een week later kwamen opnieuw 50 mensen van Primus  ons vervoegen. Toen waren we weer met 100. Twee concurrenten onder 1 vlag laten samenwerken was moeilijk met elk hun gewoontes en eigenaardigheden. Dat vroeg wat tijd. Eind vorig jaar dachten we dat we opnieuw op de rails zaten en maakten we plannen voor 2017. Totdat  op 11 oktober 2016 het verdict viel. De site Wevelgem zou in het voorjaar 2017 ophouden te bestaan.

IT en andere diensten zouden o.a. uitbesteed worden, andere diensten gaan naar Tsjechië en overige internationale functies zouden thuis verder werken.  Onmiddellijk was het voor mij duidelijk. 31 maart 2017 zou mijn laatste dag bij Alliance worden.

IMG_20161212_145504

Ik wist waar elke draad naar toe ging maar had te weinig handen om die mooi te kableren

Dat was dus gisteren.

Wat erna de bekendmakingsperiode intussen allemaal gebeurd is, kan ik niet vertellen, maar laat me het zo zeggen. We zaten op een tak die we zelf aan het doorzagen waren. We vlogen naar beneden en er staat nu nog een stam maar hopelijk is hij stevig genoeg om de volgende stormen te weerstaan.  Op IT gebied was onze IT afdeling door de jaren heen het cement die al die aparte IT stenen aan elkaar hield. Ik voorspel dat nu het cement er niet meer is,  het niet lang zal duren vooral eer de muur zal verbrokkelen want de stenen werden verplaatst .

Ik hou mijn hart vast voor maandag. Ik hoop echt voor de blijvers dat ik het verkeerd heb.

Maar zoals een collega zo mooi kon verwoorden : “Après nous les mouches”   (betekenis : Het maakt niet uit wat er nog gebeurt want we zullen er niet zijn om het te zien.)

Aan mijn collega’s die net als ik het bedrijf mogen verlaten, wens ik succes in hun zoektocht naar een job die hen terug arbeidsvreugde schenkt.

Aan alle collega’s, home-office of Office-less, het gaat jullie in het verdere leven goed.

IMG_20170327_081727

 

Ik ga eerst mijn droom achterna, daarna zie ik wel…

They are Great, but I … I am Geert

 

Gisteren konden we in schoonheid en emotioneel afscheid nemen van elkaar. Om 14u30 hield ik het voor bekeken om mijn vrienden collega’s te vervoegen bij de afscheidsdrink. Dank Els om het te organiseren zonder dat je er zelf bij was. Als ik later ooit een “dia-avond” over mijn Compostela ervaring zal geven, wie weet , kan ik misschien een aparte sessie houden met ex collega’s, locatie central room, beamer hangt er,  bureaustoelen ook. Andere suggesties zijn welkom. We konden onze gevoelens : frustratie, woede, opluchting, verdriet, blijdschap nog eens met elkaar delen.

 De woorden van dankbaarheid en respect van uw collega’s – we zullen nooit meer zulk een IT team hebben – ik heb nog nooit zo’n pc  ondersteuning gekend – waar ik nu werk is het niet te doen – doen enorm veel deugd. Er werd mij gevraagd een grote kaars tijdens de camino te branden voor iedereen. Dat zal ik zeker doen.

Swoit, op een gepaste manier konden we dus afscheid nemen van elkaar. Werk zal er altijd wel ergens zijn, dat hoop ik toch voor iedereen. Maar de arbeidsvreugde met je collega’s met wie je lief en leed deel, dat valt niet overal te rapen. Daarom  was het hard om die laatste keer  om 21.00u , overuren op de laatste dag , met tranen in de ogen van de parking te rijden. 

Het is gemakkelijker een blad van een boek om te draaien  dan een blad in je hoofd.Ik heb geschreven wat er vandaag op mijn hart lag.  Maar we moeten er een punt achter zetten.    .

Artikel in het laatste nieuws

 

8 Reacties op “IPSO – 1 april 2017

  1. Hey Geertje, dat gevoel om helemaal alleen laat in de avond je bedrijf verlaten en weten dat het definitief gedaan is ken ik. Twee jaar geleden verliet ik helemaal in mijn ééntje om 20u 30 na 23 jaar dienst het bedrijf waar ik altijd o zo graag had gewerkt. Het heeft lang pijn gedaan en nu ook nog komen de emoties weer op. Maar één iets moet je weten, “Na regen komt zonneschijn. “

    Liked by 1 persoon

  2. Geert, met een krop in de keel uw tekst gelezen. Jullie waren daar een sterk team. Jammer dat men dit vanuit Amerika niet ziet. Het doet me raar temeer omdat ik er ooit als student een vakantiejob heb gedaan. Toen ik mijn eerste Ipso machines kocht mocht ik zelf de fabriek in Wevelgem bezoeken. Er zijn hier zelfs techniekers geweest om de DR20 van Ipso op punt te stellen omdat men in Wevelgem geen stoom voor handen had. Als die knowhow wordt aan de kant geschoven.

    Veel sterkte in het zoeken naar een nieuwe job maar met uw gedrevenheid ben ik ervan overtuigd dat dit zal lukken.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik begin je steeds beter te kennen Geert! Jammer dat we geen collega’s meer zijn, maar ik zal je blog blijven volgen! Het idee om een foto avond te houden zie ik helemaal zitten!

    Liked by 1 persoon

  4. 26/04/2017 loopt mijn vooropzeg ten einde van IPSO, 27 maanden zal het geduurd hebben. Zelfs dat heeft de “tweede ronde” niet gehaald. Met pijn en weemoed denk ik nog steeds terug aan die tijd. Een tweede IPSO én collega’s zal niet meer te vinden zijn. Het slijt, maar raakt zeker niet vergeten. Ik ben steeds blijgezind iemand tegen het lijf te lopen waar ik over die 26 jaar mee heb samengewerkt. Ik kon het niet laten om de laatste dagen nog eens binnen te springen om er enkele oude bekenden terug te zien. Hartzeer, veel hartzeer. Laat ons vooruit kijken en er het beste van maken. Harde realiteit: IPSO IS VOOR ALTIJD VERLEDEN TIJD.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

