Lente

Het is lente, de zon is er. Dat betekent short in plaats van lange broek. Afritsen die pijpen.

wd_20170324_E3-21

Starten aan de voet van de  kwaremont – ruien in de achtergrond.

Op mijn laatste verlofdag bij Alliance international, Ipso -pet tegen de zon  kwam van pas – profiteerde ik van het mooie weer om te genieten van al mijn hobby’s.

Natuur , fotografie , wandelen en wielrennen. Vandaag had immers de E3-prijs van Harelbeke plaats met parcours in de Vlaamse Ardennen. Ik heb wat hoogtemeters nodig en dus de dichtste bergen met hoogste stijgingspercentage liggen rond de Kwaremont en kluisberg. Op basis van de panorama wandeling van Kwaremont had ik een eigen gps wandeling gemaakt, rekening houden met waar mijn auto parkeren,  wanneer de e3 prijs passeert, niet op het parcours, wanneer ze passeren, mooie plekjes ,etc. .. gepland 20 km.

e3pano

’s Morgens gekuist met Mieke en eten klaargemaakt, om 11u30 gegeten samen met Mieke die avonddienst had , wat vroeger dan anders omwille van de extra minuten sedert de verhuis naar Kennedypark. Rugzak klaargemaakt met de effectieve kledij die ik zou meenemen, weegt wat minder dan de 15 kg die ik deze week gedragen had van en naar het werk. Toen zat mijn pc wel in mijn rugzak.

Vlot naar Berchem gereden waar ik in een zijstraat van de nieuwe kwaremont kon parkeren. Ook een eerste maal met mijn wandelstokken mee, en ik zou ze nodig hebben bij de stijle beklimmingen van de bergjes. De zon was van de partij maar de temperatuur was minder 13° c  zodat mijn softshell jasje de ganse namiddag aan bleef.

De kluisberg op , de eerste vlinders waarnemen , de bloemen, de vogels, echt genieten van de natuur.  Met in de achtergrond, helikopters, luidsprekers , claxonnerende moto’s, auto’s.

wd_20170324_E3-65

Eens het kluisbos uit kwam ik op de Knokteberg of Côte de Trieu op waar al heel wat wielerliefhebbers verzameld stonden. Met mijn rugzak aan, werd  ik bekeken alsof ik  de eerste aardse-bezoeker van de nieuwste planeet trappist was, ze hadden dan ook een Kwaremont in hun hand. Aan één van hen vroeg ik wanneer de renners zouden passeren?

10 minuten zie hij, verschietend dat dat buitenaards wezen Vlaams sprak.

Toch maar even kijken sprak mijn wielrennershart. ik zocht een plaatsje met de zon in de rug, om geen slechte foto’s te nemen, op het punt, wanneer ik deze bult zelf beklim , om mijn adem moet zoeken. 10 minuten , ja verzekers, ik denk dat ik daar 40 minuten gestaan heb. Maar gezien heb ik ze. Na de passage vlug weer verder, toen was het al duidelijk dat ik mijn vooropgestelde route niet zou kunnen halen omdat ik ’s avonds nog een fotoclub activiteit had.

Dwars door de massa die zich verplaatst naar een andere helling. Ongelooflijk hoe je toch alleen in de Vlaamse Ardennen nog rustige wandelwegen vindt,tijdens zo’n koers. Je moet ze natuurlijk weten liggen.

wd_20170324_E3-159

Via  de radio volg ik toch de koers en kan ik via de helikopters ook effectief zien waar ze rijden. De hellingen en de kasseien volgen net zoals bij de renners ook voor mij razendsnel elkaar op. Tijdens de wandeling kreeg ik een telefoontje van een journalist die op de hoogte was van mijn camino. Is het mogelijk om een artikel daar over te schrijven ? een positief antwoord voor een positief verhaal zou ik zo zeggen. Op de vraag of de foto tijdens mijn laatste werkweek in  IPSO genomen kon worden , heb ik geweigerd. Verdere afspraken zullen nog genomen worden.

Op dat moment wint Greg de E3 prijs. Via mijn GPS had ik intussen mijn parcours ingekort en was ik beland aan de kapel van de kapelberg. Dit is op de zelfde hoogte van de patersberg , maar 200 m vogelvlucht verder. Een wielertoerist uit Gent, die nog nooit zo ver gereden had,  was op zoek naar de patersberg. Ik heb uitgelegd dat het te voet 300 meter was , via voetweg 61 , voor de kenners, maar om aan de voet van de Patersberg te geraken was het toch nog 1 km rijden. Kan je daar wat drinken ? Hij dacht zeker dat er daar paters een goeie West-Vleteren zouden kunnen serveren, maar ik stuurde hem naar het Kwaremont plein  waar er wel wat open zou zijn. Na mijn rust, het stond op de bank,

met de fiets of te voet even rusten doet je goed

denk ik dat ik vlugger aan de Patersberg was dan hij die nog 4 km bij moest doen.

 

wd_20170324_E3-212

Mijn wegen leiden ook naar de Kwaremont, enkele dronken wielerliefhebbers hadden moeite om de Kwaremont op te gaan, gevolg vallen en elkaar steunend naar boven helpen.

De Nieuwe Kwaremont stond intussen vol met auto’s en bussen die terug naar huis of Harelbeke moesten, hoewel de koers al lang gereden was.

Een mooie namiddag wandeling van slechts 15 km was uiteindelijk het resultaat. Wel 350 hoogtemeters en genoten van de natuur en de koers. Mijn verlofdag was goed.

Terug aan de auto om 18u , besloot ik via Ruien en Anzegem , te rijden.

Na wat eten en douche kon ik vertrekken naar de Fotoclub Retina waar ik een uiteenzetting gaf over “Op zoek naar inspiratie en waardering op het Wereld Wijde Web” , je kan de links vinden op mijn andere website http://onsvertrekpunt.be/thuis/foto/index.html

Intussen was mijn foto van de zonnige bomen, die hier al verschenen was , ex-aequo met foto van Wilfried, verkozen tot foto van de maand.

ZonnigeBomen

foto van de maand bij Retina fotocollectief

Nog 4 weken

Nog 1 week  Alliance , ik zal blij zijn , als we een week verder zijn, maar nu kan ik daar niets over vertellen.

 

Geef een reactie

