Achilleshiel

Wat is mijn Achilleshiel tijdens deze onderneming?

De achillespees ontleent zijn naam aan een mythe over de held Achilles uit de Griekse mythologie. Zijn moeder Thetis besloot hem onaantastbaar te maken, door hem als baby onder te dompelen in de rivier Styx, waarvan de wateren de mogelijkheid hadden om dit te doen. Zij hield de baby echter bij zijn hiel vast en vergat om die eveneens onder te dompelen, waardoor dit zijn enige kwetsbare plek werd. Hij werd later tijdens de Trojaanse Oorlog door een pijl, geschoten door Paris, in zijn hiel gedood. Achilleshiel is een uitdrukking voor de enige kwetsbare plek in iets of iemand .

Mijn achilleshiel is naast mijn achillespees, mijn smartphone en het alleen deze tocht ondernemen.

Mijn achillespees was 4 jaar geleden de struikelblok  voor mijn loopactiviteiten. Mijn linker-achillespees  deed constant pijn en belette me om te lopen en zelfs nog te wandelen. Chronische achillespeesontsteking was het verdict. Na het nemen van de ontstekingsremmers verdween de pijn even maar telkens herviel ik. Intussen mijn 30-jaar oude LA-NEVA, koersfiets, van Karel Puppers, terug rijvaardig gemaakt en wat gefietst zonder pijn. Na een jaar (2013) van  ups en downs kwam ik zelf op de proppen of dit met kinesitherapie misschien op te lossen viel. Ik had in de EasyFit-Fitness in Kuurne geregeld kinesist Olivier Delie zien laveren tussen de fitnesstoestellen samen met zijn patiënten. Ik ging daar op consultatie voor mijn achillespees.

Bij de eerste behandeling bleek dat ik terug van nul moest starten met het belasten van mijn achillespees en kuitspieren. Ik heb namelijk last van stramme en stijve kuitspieren . Stapje voor stapje, massage na massage en dry-needling, bracht beterschap en ik kon weer wandelen, skiën, fietsen, gaan. Maar telkens ik begon te lopen, herviel ik. Olivier (en Charlotte) stuurde me door naar Podologe Kerstin Vanstaen, omdat hij vermoedde dat er meer aan de hand was. Kerstin Vanstaen onderzocht me en na 5 minuten kon ze me vertellen dat ik waarschijnlijk pijn moet hebben bij het dansen (slow-en wel bepaald). De nagel op de kop ! Ik kan inderdaad niet lang dansen omdat ik dan pijn in mijn heup ondervind.  Oorzaak : mijn rechterheup kan te weinig graden roteren zodat ik alles compenseer met mijn linker-been, -kuit en -enkel.

Haar handgemaakte voetzolen ( beter dan  voetgemaakte handzolen 🙂 , juni 2014)  zouden de oplossing bieden, maar langer lopen dan 5 km mocht ik vergeten. Niet meer lopen dus, fietsen kwam in de plaats en wandelen kon terug. Nu 3 jaar later ben ik aan mijn 2e paar toe en heb ik geen last meer van mijn achillespees. Maar als ik begin te lopen, dan komt de pijn terug.

Dus dank u wel , Olivier, Charlotte en Kerstin.

Ook tijdens mijn langere voorbereidingstochten ondervind ik geen last van mijn achillespees, dus hopen maar dat het zo blijft. Ook in mijn vriendenkring, o.a.vijftigers van kuurne1967,  kunnen al boeken schrijven over hun achillespezen. Om maar te zwijgen van het Achillesverhaal van de Acanthus.


Mijn achilleshiel nummer 2 is mijn smartphone Lenovo P2.

N1010498.jpgiet dat hij slecht is, zeker niet, omwille van zijn prijs/kwaliteit en uitstekende batterij heb ik hem vorig jaar gekocht met het oog op deze camino.

Nu kan ik daar zeker 3 dagen mee op pad zonder op te laden. Bij intensief gebruik van gps, telefoon data, camera, muziek dan kan ik dit meer dan 2 dagen volhouden, ’s nachts verliest hij enkele % batterij, en volledig opgeladen in 2 uur. Niets dan positief dus.

Maar gisteren toevallig gsm op het werk laten liggen. En het gevolg :  je bent niet meer bereikbaar, je kan niemand meer bereiken, je verliest je agenda en zo veel meer. Ook op de camino zal ik mijn telefoon als enigste communicatiemiddel gebruiken voor alle , sms, telefoon, gps, mp3 speler, updaten van deze blog. Ik neem omwille van plaats en gewicht geen tablet of pc mee.

Dus zorg dragen voor deze belangrijke reisgezel zal voor mij een grote zorg zijn.


Mijn achilleshiel nummer 3 is mijn alleen zijn.alleen

Niet dat ik denk dat ik het alleen wandelen of reizen niet aan kan, maar het zijn vooral de praktische zaken die me attent gaan moeten maken. Vele kleine dingen,  voorbeelden genoeg , “Gaan douchen”, je kan je geld , gsm, fototoestel niet onbewaakt achterlaten bij een vriend. Je moet het in een waterdichte zak meenemen ofwel zal ik mij dagen niet douchen, kan ik ook doen.

Dat is een van mijn uitdagingen  van mijn camino, kan ik dit alleen aan ?  Ik weet het niet, maar ik geloof dat ik het kan.

Een Reactie op “Achilleshiel

  1. Pingback: song 31. Take This Waltz – Leonard Cohen | Geert op weg·

Geef een reactie

