Ronde van Vlaanderen

Elk nadeel heeft zijn voordeel. Mieke moest dit weekend 2 maal avond werken, zodat er in de namiddag wat tijd was om wat zwaardere wandelingen te plannen. Nadat ik Mieke de laatste keer naar de Sint-Maartenskliniek gevoerd heb en ze vanavond een laatste keer ga afhalen, (Mieke’s afdeling verhuist donderdag naar Kennedylaan), maakte ik mijn rugzak klaar om te vertrekken naar Melden.  Wielerliefhebbers weten onmiddellijk wat dit betekent.  Om mij voor te bereiden op de camino laat ik mijn koersfiets momenteel aan de kant staan. Je moet keuzes maken. Maar aangezien ik dit voorjaar deze kuitenbijters niet met de fiets zal beklimmen, wou ik ze wel eens onder handen nemen met mijn rugzak.

Zo heb je ook de voeling van hoe de kasseien echt liggen. Rond 14 u aangekomen , regen en wind, temperatuur 4 °C. Dus goed aankleden en zelfs een grote paraplu meenemen.

img_20170305_142053

Enkel de bult van Melden is te zien, anders niemand

Langs de oude spoorwegbedding is er nu een mooi fietspad, maar over het 4 km lange traject kwam ik geen enkele fietser tegen, enkel wat wagens in de verte. Al vlug kwamen de kasseien van de oude kwaremont onder mijn voeten, glibberig, maar ik kon met mijn bergschoenen daar gemakkelijk overgaan.

Op het kwaremontplein sloeg ik links af richting Patersberg , via een modderweg, een praatje met het enige koppel wandelaars die de mooie panorama-wandeling gingen trotseren. Het weer viel  eigenlijk nog mee, maar de aarden wegen waren overal modderpoelen, wat het lastig maakte.  Foto’s nemen en wandelen op gladde wegen gaat niet samen, zodat de smartphone , de enige camera mee vandaag, op moeilijkere stukken  al vlug veilig opgeborgen werd.

img_20170305_152817

De rampe, op weg naar de patersberg

Boven op de patersberg toch even verpozen. Binnen enkele weken staat het hier weer bomvol wielerliefhebbers tijdens de E3 en de Ronde van Vlaanderen. En nu ?

Niemand, geen persoon te zien, geen fietser, geen auto, en toch vind ik het nog zo slecht niet om te wandelen. Het is natuurlijk prettiger als het mooi weer, maar dit is echt flandrien weer en ik weet niet wat ik in Spanje mag verwachten.

Na de Patersberg, via de Waaierberg, naar Zulzeke op ondergelopen wandelpaadjes en dan door het Spijkerbos, een heftige klim met natuurlijk weer modder.

img_20170305_161803

op naar Zulzeke, keuze tussen nat of modder

Regen , dan weer een periode droger , ik kon de paraplu gemakkelijk gebruiken als wandelstok. Nog een keuze die gemaakt moet worden, paraplu of wandelstokken.

Mijn voeten en schoenen waren zwart en doornat, maar na afloop waren mijn kousen nog droog, ik heb dus waterdichte schoenen!

Op weg naar de Koppenberg, kwam ik een boer tegen die met 2 emmers verse melk aan zijn erf stond. Op reis ? , roept hij wanneer ik nader. Neen , zeg ik, nu nog niet, straks naar Compostela. We raken aan de praat , dat hij vanmiddag nog geen wielerterroristen gezien had, ( ik was niet alleen die dat opgemerkt had 😉 ) en  dat hij op de dag van de Ronde van Vlaanderen gegijzeld wordt. In een korte tijd gaat over de erosie, over alle regels van Vlaanderen.

img_20170305_172208

En de boer gaat met zijn melk terug naar binnen !

Ik sprak hem er over dat hier alles vakantiehuizen of B&B’s worden. Ja zegt ie, mijn dochter kan hier geen boerderij meer kopen, die prijzen gaan tot dertig miljoen, ik denk dat hij nog in Belgische frank rekent.  Op de vraag van wie al die velden en weiden hier zijn, zegt hij ‘van ik’ , er zijn nog 3 boeren hier in Melden.  Ik vertrek en hij wenst mij een goede reis.

Dat maakt het zo speciaal , je loopt met een rugzak op je rug en je krijgt een gans levensverhaal cadeau.

Ik denk dat we wat meer met een rugzak op onze rug moeten lopen in plaats van met een smartphone dan zouden de mensen misschien meer met elkaar praten.

Weer energie gekregen voor de koppenberg op te gaan, en ongelooflijk de zon is daar intussen.

Met de fiets vind ik dit de lastigste beklimming, nu voel ik het wel maar omdat er geen volk is kan ik rustig midden op de kopkes wat foto’s nemen.

Boven gekomen mag de paraplu toch weer open. Nog even het kopppenbergbos afdalen, langs het grotje waar ik altijd stop wanneer ik met de fiets naar Halle trek. Misschien doe ik die bedevaart wel te voet dit jaar. Ik zal immers getraind zijn, maar dat zijn zaken voor later.

Om 18u30 kwam ik terug aan mijn auto in Melden na een tochtje van 20 km met 362 hoogtemeters. Content van mijn wandel-weekend. De volgende weekends zal het wat minder zijn. De voorbereiding  is voorlopig “So Far , so good”.

Als je dit bericht niet hebt zien passeren via facebook, dan is dit normaal. Niet alle berichten worden via de sociale media, facebook, twitter of Google+  bekend gemaakt.

volgmijmailWel krijg je, als je via e-mail deze blog wilt volgen, telkens een mail met de volledige tekst en foto’s in je mailbox. Hoe je dit moet doen, zie je hier wel ergens op deze blog, aan de rechterkant.

rvv

https://www.strava.com/activities/889064076/embed/7d5a6d3e9428465a2cfe68968246491806f51f78

Geef een reactie

